Winning smile med Invisalign fra Oris Dental Lysaker

Reklame | Oris Dental Lysaker

Det her har jeg gledet meg til å skrive om, jeg har endelig startet på min Invisalign behandling hos Oris Dental Lysaker! Og hva er egentlig Invisalign? Det er rett og slett en “usynlig” tannregulering som retter opp tennene akkurat slik som en vanlig tannregulering, men prosedyren er unik ved at man bruker gjennomsiktige skinner som hver uke strammer tennene slik at du får ønsket resultat.

Jeg har ønsket meg rette tenner hele livet, så lenge jeg kan huske. Men mitt tilfelle har ikke vært så ille slik at tannlegen anbefalte det da jeg var yngre- og det var også helt uaktuelt å gå med vanlig regulering! Jeg har undersøkt alle måter man kan få rettere tenner på, fra vanlig metallreggis, til såkalte falsetter/ veneers hvor man sliper ned sine egne tenner å setter på nye, falske tenner. Men jeg liker tennene mine- jeg vil bare rette de opp så det å faktisk fjerne(!!) sine egne tenner føles helt galskap, noe min tannlege sa jeg aldri måtte finne på å gjøre! Så valget falt på Invisalign fordi de scoret på alle punkter som var viktig for meg; rask behandling, smertefritt og estetisk pent hele veien og samtidig helt trygt for tennene mine.

Det er også så mange som har spurt meg hvorfor jeg har startet på dette for de mener jeg har så rette tenner, men sjekk bildene nedenfor så vil dere si hvorfor. Jeg er som sagt fornøyd med tennene mine, men ikke fasongen på de. Før så syntes jeg det kanskje var litt søtt, men et klassisk smil er jo det fineste som finnes og noe jeg selv legger merke til selv på andre og det er lett å se at jeg har et kompleks for det, fordi de fleste bildene jeg legger ut er med lukket munn, rett og slett fordi jeg blir bevisst på det og synes derfor det er finere med lukket munn. Og det er jo bare trist egentlig, så at jeg nå er måneder unna drømmesmilet er en helt fantastisk tanke! De første jeg tenker på når det kommer til tannforandring er Cheryl Cole og Cristiano Ronaldo- det er jo en helt syk stor forandring selv om det ‘bare’ er tenner.

Tannregulering høres ut som en lang prosess, men med Invisalign så er det veldig lett. Det hele starter med en 3D-scan hvor min tannlege Arild skanner tennene mine og sender inn til Invisalign hvor de igjen lager skinnene for hver uke som de sender tilbake til Oris Dental Lysaker.

Deretter venter første time med utdeling av skinner og en god forklaring på hvordan det fungerer nå som jeg starter. Før de setter på første skinne renser de tennene mine og setter på “attachment” på noen av tennene som er bittesmå biter i samme farge som tennene mine for å hjelpe til med roteringen av fasongen. Det her er ikke vondt i det hele tatt bare så det er sagt.

Når de bitene er festet slik at de passer både tenner og skinner så er jeg egentlig i gang og her får jeg bare en forklaring på hvordan jeg klikker de av og setter de på igjen. Jeg trodde det skulle være vanskelig siden de sitter stramt, men det er bare å vippe de av med neglen helt innerst også presse de på igjen.

FØR Invisalign 

Her kan dere se at mine fire fremste tenner er motsatt vei, jeg har også et veldig spisst bitt som gjør at tennene mine på undersida er så stramme slik at tanntråd er umulig for meg å bruke nå. Så Invisalign skinnene vil rette opp på begge deler.

Jeg har fått noen spørsmål så jeg tenker å svare på det som går igjen her, og er det noe dere lurer på angående det her så er det bare å kontakte meg.

Er det vondt?

Nei- det er ikke vondt i det hele tatt! Det kan føles litt ubehagelig med en gang jeg bytter skinner, siden hver skinne er litt rettere enn den forrige, men etter noen timer så kjennes det ut som før. Det er først og fremst bare uvant. Jeg merker jeg ‘lesber’ bittelitt med en gang jeg har satt på ny skinne, men det er bare fordi det er en uvant følelse i munnen.

Er det dyrt? 

Prisen er individuell, da alle har ulikt utgangspunkt. Jeg skal bare bruke det i 17 uker, men det gir enorm forskjell på meg. Andre som har et mer krevende utgangspunkt må naturlig nok bruke det lenger- som betyr flere skinner og høyere pris. Tannbehandling er dessverre dyrt, men med tanke på at dette er en så diskre løsning i forhold til vanlig tannregulering (som også koster en del) så er det 100% verdt det. Man betaler også litt etter litt så det er ikke en stor utgift som må betales med en gang.

Hvor lenge må man bruke det?

Ca 20-22 timer hver dag, så lenge som mulig fordi resultatet avhenger også av hvor flink jeg er på å bruke skinnene. Jeg tar de kun av når jeg spiser, men er jeg ute på middag for eksempel så går det fort litt lenger tid uten. Hele prosessen er som sagt individuelt, jeg skal bruke det i 17 uker.

Synes det veldig?

Nei, mange har ikke lagt merke til at jeg har det før jeg har sagt det selv. Skinnene er gjennomsiktig og siden de byttes hver uke så blir de heller ikke misfarget. Men igjen, studerer du tennene mine så ser du jo at det er skinner, men siden det er blank plast så føler jeg ikke at det er sjenerende eller stygt.

Fordeler med Invisalign:

  • Først og fremst at det er en gjennomsiktig skinne og ikke den typiske tannreguleringen i metall
  • Lite synlig og ser bra ut
  • Du kan ta de ut når du vil
  • Det er kortere behandlingstid
  • Du trenger ikke dra til tannlegen hver uke for tilpasning
  • Det gjør ikke vondt
  • Det er lett å rengjøre tennene, jeg pusser de bare helt vanlig etter hvert måltid
  • Og selvfølgelig vil det gi deg ditt beste smil!

Så må jeg til slutt presisere at det er veldig viktig hvilken tannlege du går til. Det er som det er med all service og spesielt når det kommer til behandling av ansiktet/tenner; du må gå til de som er best og jeg kan ikke rose Arild Aarnseth og teamet hans på Oris Dental Lysaker nok. De er så proffe og jeg har følt meg trygg fra dag en hos de. Jeg har tidligere gått til de for blant annet å trekke visdomstenner og med en person med litt tannlegeskrekk har en god opplevelse alt å si! Så disse kan virkelig sakene sine og det er kun derfor jeg vil anbefale de også.

Vil du vite mer om Invisalign? Sjekk ut Oris Dental Lysaker sin nettside;

Lysaker

Blogger hovedsaklig om Manchester United og livet som fotballsupporter. Kontakt: [email protected]
Posts created 337

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top