Tohougts on new owners and Glazer out

                   English version further down.

I fjor sommer startet nok en ny #GlazerOut -kampanje og jeg følte et press på å si meningen min. Jeg fikk utallige meldinger på sosiale medier at med min følgerskare så måtte jeg opplyse andre om dette. Og jeg syntes da, og jeg synes fortsatt dette er en komplisert sak, hvor ting ikke er svart-hvitt, og hvor mange har sterke meninger om hva andre mener. Jeg har lyst til å si akkurat hva jeg mener om det nå, også la det ligge for en stund. Dette er ikke en sak mange i Norge er så opptatt av, men i England er det absolutt en stor sak blant mange. Jeg er ikke redd for å si meningen min. Jeg er heller ikke redd for å skrive ting som kan være upopulært. Jeg ville aldri føyd meningene mine til side slik at jeg kunne få flere likes og følgere, men jeg har heller ikke interesse av å diskutere med hissige supportere til enhver tid heller. Folk må få lov til å mene det de vil.

Jeg vil alltid ha interesse av å gjøre mitt beste som supporter, og om det kan bidra til å styrke og bedre ting for klubben så er det supert. Da Glazers kjøpte opp Manchester United fikk jeg en dårlig følelse, først og fremst på grunn av usikkerheten og de store demostrasjonene mot dem året før. Hva ville dem med klubben vår? Og hva ville dette bety for oss?

Det jeg forstår- og er enig i, er misnøyen ved at de har satt klubben vår i enorm gjeld. Det er så store summer at jeg kan ikke gå inn på dette med økonomi og finans, der er jeg ikke sterk nok rett og slett.

Det jeg misliker er at vi er langt bak andre klubber på kritiske punkter. Dette er problemer som har vært der selv under Fergusons tid, men etter han forlot klubben så raste det meste.

Noen punkter som burde bli fikset med en gang:

  • Få inn en fotballdirektør som jobber med det sportslige og jobber tett med Ed og Ole
  • Pusse opp Old Trafford. Drømmenes Teater skal ikke ha hull i taket så det fosser ned regn på egne supportere. Det er direkte flaut og det trengs en real oppgradering på stadion. Det trenger ikke være Wembley standard, jeg synes det er viktig at Old Trafford bevarer ‘sjelen’ sin, men et tett tak og do med et helt toalettsete bør være mulig.
  • Nye fotballspeidere? Nå er jeg veldig fornøyd med James, men jeg synes United ikke har klart å kjøpe disse ‘uoppdagne’ spillerne på lang tid. Vi må alltid inn i en kjøpskrig mellom klubber og agenter når spillerne allerede har fått vist seg frem i andre klubber
  • Endre treningsmengde/ restitusjon/ fitnessteam. United er alltid ‘uheldige’ med skader?! Tretthetsbrudd i ryggen på Rashford må jo bety at noen gjøres feil der.
  • Gi Ann Mari Olsen ambassadør-rolle.

Men er alt dette Glazers sin skyld egentlig? Vi skriker om mangel på suksess, men vi har da virkelig fått en god slump penger til å handle spillere de siste årene? Det Glazers skulle gjort med en gang var å sikre mitt første punkt ovenfor, om de hadde ansatt en ‘director of football’ som ville hjulpet dem med å ansette de rette folkene. Det har gått skeis siden Moyes entret dørene og selv om mye startet med Glazers beslutninger så er det ikke bare deres skyld. Vi har kjøpt gode spillere og både trenerne og spillerne har vært bedre (eller rettere sagt; skulle prestert bedre) enn det resultatene viser. Hvor var disse anti-Glazers da vi vant serien fem ganger under dem? Eller da vi kunne løfte Champions League trofeet i 2008? Etter oppkjøpet har vi vunnet 19 (!!!!) trofeer. Hvor var disse haterne da? I hvert fall ikke i mitt kommentarfelt for å si hvor dårlig fan jeg var som gikk i drakt og dro på kamper. Mitt poeng her er at det er veldig lett å finne feil når ting ikke går som smurt. Som jeg nevnte i punktene mine over så er det absolutt ting som må forbedres i klubben, og dette bør Glazers sette i gang med nå og ikke senere. Men vi må også forstå at fotball er ikke lenger en arbeiderklasse-sport. Det er så stor business og flere investorer vil nå kjøpe klubber for å markere seg mer. Og det vil selvfølgelig gi andre lag mer suksess.

Hva er det vi fans egentlig forventer eller vil? At klubben skal eies av fans? Det kommer aldri til å skje. Og det hadde nok også hatt negative sider ved seg. Jeg har egentlig ikke noe i mot at noen rike amerikanere eier klubben vår, så lenge de bidrar til at Manchester United skal ta sikte for å være et av verdens beste lag- hver eneste sesong. For dem er det bare business de tenker på og det er greit, vi kan ikke romantisere alt hele tiden. Det vil ikke komme inn en Unitedfan som er milliardær og plutselig gjøre alt vi drømmer om. The Glazers eier klubben vår og de er interesserte i økonomisk vekst. Det vil i bunn og grunn si suksess for United så jeg er egentlig ikke så i mot det. Som jeg sa, det vil aldri komme en mulighet der “vi” har mulighet å kjøpe tilbake klubben. The Glazers vil kun selge om de 1) ikke har interesse av Manchester United lenger og/eller 2) noen med penger nok kommer på banen.

Og det her er egentlig mitt poeng i hele teksten, ‘careful what you wish for’ har vel aldri passet bedre. Jeg var LIVREDD da ryktene startet å svirre om at Mohammed bin Salman skulle kjøp klubben vår. Om man vil at United skal ha nye eiere så er dette det eneste realistiske alternativet, og det gjør meg fysisk uvel å tenke på det. Jeg blir dårlig, jeg blir redd og sint. Disse menneskene som vil kjøpe klubben vår er samtidig de som daglig beordrer drap og tortur på mennesker som ikke har grunnleggende menneskerettigheter. Folk har ikke lov til å tro på annet enn det landet deres sier, all politikk er korrupt, du risikerer å bli drept om du ytrer andre meninger, du kan bli drept om du elsker en med samme kjønn, blir du voldtatt er det ditt problem og du kan havne i fengsel. Dette er folk med blod på hendene sine og de skal holde seg faen så langt unna klubben vår. At egne supportere ikke bryr seg om dette, men heller vil ha kjapp suksess er direkte pinlig. Det er blodpenger de sprøyter inn i klubbene og de ødelegger fotballen. Skal vi bli som City og PSG? Om vi hadde fått en slik eier så hadde jeg hatt ekstremt store problemer med å støtte laget mitt. Så da tar jeg faktisk til takke med noen eiere i Amerika, selv om de ikke har hjertet sitt i klubben så driver de i det minste ikke med drap og tortur. Nå er det Newcastle neste og jeg synes utrolig synd på supporterne deres. Det er en klubb med sjel, men det endrer seg nå.

Jeg vet ikke om dere husker at Solskjær faktisk var en ivrig motstander av at Glazers skulle kjøpe opp United i 2004? Han er også ‘livstidsmedlem’ i Supporterklubben så når folk skriver at han er ‘Glazers nikkedukke’ tar de kraftig feil. Selvfølgelig må han lytte til eierne, som faktisk er sjefene hans, men jeg tror vi skal være riktig så takknemlig over at vi faktisk har en manager som elsker klubben vår og som han vil gå inn med hele sitt hjerte for at Manchester United skal reise seg igjen.

Denne saken er som sagt ikke svart-hvit. Det er mange aspekter man må forholde seg til, men jeg skal runde det av med mitt siste poeng: vi må respektere andres meninger. Det er så utrolig mye hat blant egne supportere, jeg blir trakassert fordi jeg har kjøpt den nye hjemmedrakten til United av egne United-supportere. Jeg er ikke en ekte fan fordi jeg legger igjen penger i kassa til the Glazers. Folk må slutte å være politi. Slutt å lag negativitet, dere endrer ikke folks meninger ved å være en drittsekk. Lag demonstrasjoner, lag en walk-out osv, jeg støttet det i fjor sommer fordi jeg mente det ville ‘åpne øynene’ til the Glazers. Vi supportere har mye makt så vi kan absolutt få til en forskjell. Men aksepter om ikke alle er enige.

Last summer #GlazerOut was trending and I felt a pressure stating my opinion. I got so many messages from people saying with my amount of followers I had to. And I agree, people with a certain influence should write about more than just superficial stuff and for many, this was (and still are) a very important subject. I still mean what I wrote last summer, I feel this exact matter is very complexed and not just “black and white”. I want to yet again, say my opinion and how I feel about it, and let it be with this post for now.

I’m never afraid to say my opinion, I would never write or say anything- or just be quiet- just to please people. I don’t care if I lose some followers or get less likes because I say what I mean, my followers should know now that what you get from me, is me. Im not faking things, and I say what’s on my mind, but there’s something I’m done with and that’s discussing (or arguing) against people that got other opinions than me. It’s never me who starts it, but I like to answer for my self and especially if I’m misunderstood, but I’m done with all that. I respect that people feel different, act different and I’m fine with that! I got no need for negativity and you can’t force someone to believe something if they don’t want to! It got heated last summer and I was called a fake fan for not canceling my season ticket and god knows what people said, so yeah, believe what you want about the Gapzers and me and all that, just don’t come at me cause this will be my post I’m referring to if so 😅
So as you already know, people are split about who should own our club and how the supporters should act.

As a supporter, I want the best for my club. And I know it’s important to speak up if we’re not happy. When the Glazers bought Manchester United it gave me an immediately bad feeling, first of all because of the massive demonstrations the year before, but also of all the insecurities that followed. What did they want to do with our club? And how would it affect us?
I am not happy with the debt they put into our club in. I’m not going to talk about economics and finance here because the numbers we’re talking about are way too high for me to know much about 😅 But I understand people are angry because of this. I’m also not happy at all with the fact other clubs are stronger and better in almost every way all of a sudden. It’s more than just the results, and it’s been there since before Fergie, but with his exit, everything came out.

I have some parts I feel should be fixed ASAP:

  • Hire a director of football that works close with both Ed and Ole.
  • Renovate Old Trafford. Our stadium needs massive improvements. It’s an embarrassment to see the rain flooding down on our own supporters seats for an example.
  • New scouters? I’m happy we discovered James, but I feel we’re behind the other clubs when it comes to finding these “undiscovered” talents
  • Change the way and amount of training and recovering. We are always “unlucky” with injuries and Rashfords back injury clearly tells something is done wrong
  • Give Ann Mari Olsen an ambassadorship

These are things that should be changed and fixed a long time ago, especially the last point 😂 (I’m joking) but is this all just the Glazers fault? We are screaming after results and better players, but the fact is that we have spend a lot of money the past years. What they should have done first thing after Fergie left was to appoint a DoF so they together could make a new plan for United. We have hired managers with success, we have bought many top players, but it just hasn’t worked out.
Can I ask where all these anti-Glazers were when we won the league five times under them? Or when we could lift the Champions League trophy in 2008? After they bought Manchester United we have actually won 19(!!!) trophies. Where were all these haters then? Definitely not in my comment section 😂😂😂 I’m not defending the Glazers, but it’s very easy to find problems when other teams are better, and it’s very easy to complain when it’s not going your way. As I pointed out, there’s many things Glazers can and should do better, but we also have to understand that football has changed. It’s no longer for the working man, it’s a billion industry that attracts financially strong people which has given other teams a benefit.

What do the supporters want, or expect? That the club should be own by supporters? That will never happen. I’m actually not against some rich Americans owning our club if they put the clubs interest first, as long as they want Manchester United to be one of the biggest club in the world every season. For them it’s strictly business and I think that’s fair, why did we really expect? The Glazers own are club and they want it to grow bigger, in the long run that also mean success for the team and for the supporters. Since there’s no chance we’ll ever have the opportunity to buy the club back, the Glazers are a better option than the alternative. They will only sell if 1) they have no interest in United anymore and/or 2) someone with enough money comes along.

And now we’re come to my point in all this.. “Careful what you wish for” has never fit better. I was TERRIFIED when the rumors started circulating about Mohammed bin Salman buying our club. If people want United to have new owner this is the only realistic buyer. It makes me sick just thinking of it and it frightens the shit out of me. These people that are now moving into the football industry (City, PSG and now Newcastle) are the same people that supports and command daily torture and murder on people that are not allowed basic human rights. The people of Saudi Arabia has to live as robots, they’re not allowed to support who they want, love who they want, women have barely their own voice in the society and if you get raped it’s your problem and you can get jailed or even killed. As a strong women I’m fuming just thinking of it. These people got blood on their hands and they can stay the hell away from our club!! We don’t need their blood money to gain success. They are ruining football and do people want us to be like City and PSG?? If we got owner like that I would have struggled a lot and had to reconsider if I could support United.

The Glazers are far from perfect, but then over the Saudis any day.
This is just a side fact, I’m not sure if you guys remember that Solskjær was actually very against the Glazers and stated it publicly whe they wanted to buy the club in 2004? He’s also a lifelong supporter in our supporter club so when I see people call I’m a Galzer puppet they couldn’t be more wrong. Of course he has to answer to his bosses now, I believe we all some point in our lives has done a good job with good intentions but also has to do as their bosses say. He has to listen to the owners, but I also think we should be so happy that we actually have a manager now that works good with the owners and it’s a person that loves the club like me and you. That’s special and we should be grateful for that.
This case is as I said earlier, not black and white. It’s complicated and many matters you have to consider. But we have to respect that people have different opinions. There’s so much hate between the supporters now and if I got a penny for each time I’m called a fake fan because I wear shirts and go to games I probably could have bought the club myself 😂 People have to stop being police, stop with the negativity, it doesn’t change people opinions if you attack them with harassment. I supported the protest last summer cause I do believe we can make a change and I think it opens their eyes a little bit because it was impossible to not notice.

Changes are not made in a day, or for one season. When we get a new manager we start from scratch, and Solskjær has made big improvements, I don’t want a wick fix. I want Manchester United to be big again from hard work and that’s its build on the clubs values.
Even though we may disagree, we all support United so focus on you and I’ll focus on me.

Blogger hovedsaklig om Manchester United og livet som fotballsupporter. Kontakt: [email protected]
Posts created 337

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top