Å være dame og fotballsupporter

Jeg ble intervjuet av mitt kjære Oppland Arbeiderblad i dag og en del av intervjuet gikk på at jeg er jente og så stor supporter av Manchester United. Og mange synes dette er rart, litt spesielt og lurer på hvorfor jeg er det. Så jeg tenkte å lufte noen tanker om det, selv om det er litt rart for meg fordi det er lidenskapen min og sånn har det alltid vært.

I starten da jeg ble kjent med flere Unitedsupportere fikk jeg ofte høre ‘er du liksom United-fan?’ ‘Fortell meg startoppstillingen til United og hvordan forrige kamp gikk’. Jeg måtte bevise at jeg var supporter ved å kunne sangene og diverse info om spillerne. Og dette er noe de aldri hadde spurt en gutt om. Dette skjedde rundt 17-18 års alderen da jeg var mer ute og ble kjent med nye folk.

Jeg hadde min første fotoshoot i et magasin i 2008 der de brukte ukjente jenter på cover og de vinklet ofte bildene til noe jenta er interessert i. Så da de intervjuet meg og det kom fram at jeg hadde spilt fotball i 10 år og elsket Manchester United så foreslo de at bildene skulle ha fotball-tema syntes jeg det var kjempekult! Jeg tok også med drakter dagen vi skulle ta bilder og stylisten ville klippe draktene til med kløft og magetopp- men der gikk grensa, man klippet ikke i drakter!

Men bildene ble kjempekule og fine og det endte med at jeg ble kåret til årets forsidepike hos dem og jeg fikk en kickstart ved og også vinne den andre største konkurransen hos det største magasinet i Norge på den tiden. Vi snakker 2008 og jeg hadde da allerede vært Unitedsupporter i over 10 år, men siden hverdagen min handlet om å ta bilder av hverdagen min ble det helt naturlig at det ble mange bilder med Uniteddrakt på. Og som jeg sier, det er bare helt naturlig for meg. Jeg har blogget om United i over 10 år nå så dette er liksom ikke noe nytt for meg, men jeg merker en stor forskjell og det er Norge versus England (Twitter)

I Norge vet de fleste hvem jeg er når det kommer til fotball og United, jeg trenger ikke bevise noe nå lenger. Men det er blitt en stor trend i England nå at mange jenter promoterer seg selv ved å legge ut bilder av seg selv i fotballdrakter og selvfølgelig har jeg vært deres inspirasjon fordi det var ingen andre som gjorde det da jeg startet med det. Noen er fans, andre ikke. Og mange hater dette, at jenter bruker United for å få likes. Og mange spør meg om jeg får mye hat fordi jeg legger ut bilder av meg selv i drakter og blir en del av disse jentene. Og svaret er nei, jeg får noen kommentarer nå og da at jeg er desperat for oppmerksomhet og at jeg er en fake fan. Men altså, da bare ler jeg. Hovedpoenget mitt når det kommer til fotball er at dette er en sport for ALLE. Og alle uttrykker seg ulikt, og det er bare kult! Folk må da få lov til å gjøre det de vil, jeg blir ikke sur fordi andre ‘hermer’ , det er bare moro at flere jenter viser sin support! Jeg vet at mine blogginnlegg har bra innhold, at folk er uenig hender selvfølgelig fordi det er jo fotball og følelser jeg skriver om. Og mitt hovedfokus i mine sosiale medier er å vise MIN passion for Manchester United! Ingen kan komme å si den er feil 😀 skjønner? Om de ikke liker det eller er enig er jo en annen ting, men da er det bare å bla videre liksom, jeg ber ingen om å kommentere eller like bildene mine om de ikke er interesserte! Og dette er jo et fantastisk fenomen, disse Internett-haterne. De gidder altså å bruke tiden sin på å kommentere til meg- at de ikke liker meg eller at jeg er fake fan eller ditt og datt. Heldigvis så vet jeg at dette ikke har noe rot i virkeligheten, altså- ikke kom til ei dame som bruker flere timer om dagen å skrive om et fotballag, som har sesongkort og reiser over så mye hun kan, som virkelig bare vil bidra til positivitet og  supporter-glede at HUN er en fake fan. Altså da tar jeg en Bea og sier bitch please! 😂 alle er ikke misunnelighet på meg, men det ligger dessverre noe i enkelte mennesker at det å unne andre noe godt er vanskelig. Og da er det lettere å skrive noe stygt om personen og om det er noen som henger seg på og liker det man skriver så gir det en god følelse. Jeg lar ikke det stoppe meg, jeg forstår at den personen virkelig ikke har det noe bra med seg selv, og jeg vet mine verdier og hvordan jeg er som både menneske og som med-supporter så jeg svarer ikke på slike kommentarer lenger. Fordi det er nettopp en respons de ønsker og hvorfor skal jeg please en person som for det første ofte er anonym, men også en person som sprer negativitet? Nei vet du hva, jeg får så mye god og positiv respons fra de 99% andre så det er nettopp de som fortjener å få svar og jeg elsker å ha en god relasjon med følgerne mine!

Nå startet jo dette innlegget om å være dame og fotballsupporter, men man kommer dessverre ikke unna med at man får mer hat på sosiale medier da. Men som jeg sier, det er bare en dråpe i havet, det er alltid mer positivt enn negativt, men vi er alle mennesker så selvfølgelig er det noen ganger kjipt å lese noe dritt, jeg hater urettferdighet så det gjelder også kommentarer jeg ser andre får. Skulle ønske folk kunne bry seg mer om det/de likte og bladde seg forbi det de ikke likte.

Så kan man jo også si at som dame så får man mer oppmerksomhet, at ting er lettere for oss. Men der er jeg uenig, ja- som to jenter alene i Manchester så kommer flere bort å slår av en prat, de vil by på en øl. Det hadde de nok ikke gjort til de to gutta som reiste over alene, men dette skjer over alt når man er dame. Jeg har fått muligheter jeg er overlykkelig for, jeg har fått frontet store eventer med x-United spillere, jeg har dratt på mange jobbreiser til Manchester og mye mer. Men jeg nekter å si at det er fordi jeg er dame. Det er nok en av grunnene, kan man markedsføring så må man faktisk skille seg ut og nå ut til mennesker, men jeg er også en utadvendt person. Jeg brenner for Manchester United og tror de fordelene jeg har fått er vel fortjent! Jeg vil heller påstå at som dame i denne ‘bransjen’ så må man ha bein i nesa. Det er ikke all oppmerksomhet som er morsomt, det kan være veldig ubehagelig og man må tale mye ‘banter’ også. Så om folk tror det bare er moro så tar de feil, vi er mer utsatte på godt og vondt. Heldigvis er jeg tøff, jeg er fra Toten og har bein i nesa, man må ha det om man er i en mannskultur.

Jeg er ferdig med å bevise ting for folk, når det kommer til fotball så er jeg 100% og som jeg nevnte tidligere så er det bare naturlig for meg, jeg tenker ikke over at jeg er noe mer spesiell enn andre fordi jeg har mange følgere. Det er ingen konkurranse om å være den største og beste supporteren. Vennene og  kjæresten mine er like gira som meg de, men for de så holder det å poste et bilde nå og da på Instagram. For meg er det en rutine og gjøre det hver kamp.

Jeg får ofte spørsmålet hvorfor jeg er så stor fan, jeg er jente liksom og det er jo veldig spesielt..? Men det er jo ikke det, jeg har jo spilt fotball selv, det var i en divisjon med bare jenter det, ingen stussa på det? Men folk stusser på at jeg setter av en lørdag for å dra på pub for å se kamp eller at jeg drar til Manchester så ofte. Jeg skjønner ikke hvorfor det er spesielt? Det virker kanskje som mange jenter prioriterer bort fotballen da de blir eldre? For da jeg vokste opp elsket nesten  alle i klassen fotball, uavhengig av kjønn. Men det endres med tiden og det er jo kjempekjipt! Så det er jo heller kanskje jeg som bør stille spørsmål om hvorfor det skjer? Hvorfor velger damer bort interessen da de blir eldre? Jeg kan jo bare svare for meg selv og det vil aldri skje, jeg vil jobbe for at det blir fler damer i feks Red Army Oslo, vi lager eventer alle kan delta på og jeg elsker å bli kjent med nye mennesker! Man må bare slutte å dømme folk, og heller bli mer inkluderende!

Vi er jo en stor, rød familie når det kommer til alt ❤️

Blogger hovedsaklig om Manchester United og livet som fotballsupporter. Kontakt: [email protected]
Posts created 337

3 thoughts on “Å være dame og fotballsupporter

  1. Jeg ønsker fortsatt at du får komme til Svend og Tete i Heia Fotball. Jeg tror du har en historie de kunne vært interesserte i.

  2. Amen!!🙌🏼 Er selv ei jente som selv har spilt fotball i 15 år, og har vært United-fan siden jeg visste hva fotball var! Men fikk ofte den «hva var startoppstillinga forrige helg?», «hvor mange poeng har United nå og hvor ligger de på tabellen?», altså bli testa på om jeg faktisk visste noe om United, fordi jeg var jente.. Derfor digger jeg at du går foran med et eksempel på at jenter kan være minst like interessert i fotball som menn!👏🏼 Og synes dette er et viktig tema du tar opp, synes det burde bli mer akseptert at damer også digger fotball 🤩

  3. Jeg synes du og mange andre jenter ofte har mer vett og fornuft om fotball og spesielt United en veldig mange såkalte “eksperter” Jeg følger deg på twitter og er enig i nesten alt du skriver. Tidligere la du ut bilder i ulike kulørte varianter. Jeg foretrekker din ord. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top