United- so far

Det blåser rundt United om dagen, slik er det å være verdens største fotballklubb. Folk elsker å prate om klubben vår enten det er bra eller dårlig, det er aldri stille. Jeg tenkte å skrive litt om mine tanker så langt i sesongen. Om Mourinho, Pogba og hele situasjonen i United slik jeg ser det.

Første runde: United- Leicester. Til å ha såpass mange viktige spillere i sluttspillet i VM så imponerte United. Pogba startet sesongen som kaptein og virket lett og fit for ny sesong selv om han spilte finalen. Shaw meget god og Bailly+Lindeløf solide sammen. En helt OK fotballkamp, spillerne gjorde jobben sin og sikret 3 poeng.

Brighton og første bortekamp. Kan kort oppsummeres som total overkjøring fra hjemmelaget. Martial får endelig sjansen fra start, men er ikke ‘på’ i det hele tatt. Noe Brighton var og de var de eneste som ville spille fotball. United spilte ikke som et samlet lag og det var så lite innsatsvilje at seieren gikk 100% fortjent til Brighton. 

United- Tottenham. Mandagskamp og ventetiden fra tapet mot Brighton var lang og vond. Selv om United tapte mot Brighton så var dette den vanskeligste kampen hittil, der United ville møte motstand og ikke en sikker seier i det hele tatt. United starter kampen bra og første omgang var fantastisk fra United, de dominerte og eneste som manglet var mål. Og det er der vi til slutt blir straffet. Spurs scorer og etter det gikk lufta ut. Hadde United satt på sine første sjanser hadde kampbildet sett helt annerledes ut. Fotball er til syvende og sist så enkelt at den som scorer flest mål vinner, men jeg synes selvfølgelig det var litt urettferdig, uflaks og ikke minst utrolig surt. Mot Brighton fortjente vi å tape, nå spilte faktisk United god fotball og det fansen har skreket om lenge. 

Burnley- United. Andre bortekamp og United har to strake tap i sekken. Her var jeg faktisk urolig for Mourinho og fryktet han ville få sparken om det ikke ble poeng. Med tre kamper spilt og med tre så forskjellige prestasjoner så ante jeg ikke hva jeg kunne forvente. Kampen var vel fra et nøytralt ståsted en meget god og underholdene kamp, jeg er selvfølgelig kjempeglad for at United spilte bra og dominerte store deler av kampen, men jeg kunne godt klart meg uten den høye pulsen på slutten. Desto deiligere når den blir blåst av, men virkelig ikke bra for hjertet. Jeg har et greit temperament som kommer frem under kamper og med en dommer som Jon Moss så kokte det greit på slutten. Å nikke til en spiller er rødt kort, men hele situasjonen taklet Moss dårlig, for å være ærlig synes jeg å gi rødt til Rash var i strengeste laget, men ser man situasjonen der han blir sparket til så var han ikke den eneste som burde gått tidlig til dusjen. Og hands-sitausjonen med Lukaku? Kan jo knapt få tydeligere hands, men sikkert vanskelig å få med seg når man ikke har kondis til å løpe med. Håper virkelig han ikke får dømme PL igjen. En meget god kamp fra United, men her kan man sette spørsmålstegn ved Pogba. Ingen god kamp og misser i tillegg på en straffe. Ikke vært god siden serieåpningen.

Det er ikke lett å bli klok på United om dagen, det er det eneste jeg er sikker på. Det er ganske frustrerende, før Burnley kampen så virket supporterne utrolig splittet. Før vant vi sammen, tapte sammen, vi og United var ett. Nå er det veldig annerledes og her skylder jeg på supporterne. Alt for mange vil ha kjappe løsninger. De kan si at Jose ødelegger klubben, men jeg synes også at å sparke managere tidlig også er å ødelegge klubben. 

Mourinho er langt i fra perfekt. Jeg kan forstå en del av de som vil ha han vekk. De kan argumentere for ting jeg ikke vil diskutere mot. Men å sparke Mourinho er ikke en god plan nå. Det vil ikke løse problemene United har. Jeg har faktisk syntes synd på Mourinho i det siste, spesielt etter tapet mot Spurs, for det beviser at uansett hva han gjør så blir han kritisert. Media er motbydelige og bruker United så mye de kan for det generer klikk, men at våre egne fans er like fæle er bare trist. De to tapene kan ikke legges på Mourinho. Det er ene og alene spillerne sin skyld at de tapte.

Jeg tror mye av problemet til United ligger hos nettopp spillerne. At de ikke spiller som et lag til tider. Ofte skjønner jeg ikke hva hver enkelt tenker ut på der, de kan umulig tenke ‘teamspirit’ for det er det motsatte de uttrykker. Det er som at de har bestemt seg for ikke å ville kjempe. Noe som er helt absurd. Men etter kampen mot Spurs og i pre-match-intervjuet av Herrera før de skulle møte Burnley sa han følgene: ‘nå har vi bestemt oss for å gå all inn’. Også fra start så er de PÅ, de spiller som et lag og skaper sjanse etter sjanse. Men så BRA da at dere har bestemt dere for det nå, vi har bare ventet et halvt tiår på det! At de bestemmer seg for å være på, hva er det å si? Å spille for United skal være en ÆRE, det beste og største som skjer i karrieren din. Og da skal du faen meg være PÅ, GI ALT- HVER ENESTE KAMP. Men mange spillere har dessverre ikke den holdningen. Og det er ikke Mourinho sin skyld. De har for store egoer, for lite selvinnsikt, for mange personer rundt dem som har meninger. Spiller du for United så skal du blø for drakta, gjør du ikke det så skal du ikke sippe om du blir benka en periode. Det er et holdningsproblem, og ikke bare hos United, men det er selvfølgelig hos oss det blir blåst ekstra opp fra media. Jeg vet helt ærlig ikke hvordan det skal løses, jeg tror det dessverre bare er slik det har blitt. Det er alt for få, lojale personer igjen. Samfunnet har forandret seg for mye. Jeg skjønner godt at legender som Robson og Scholes får bakoversveis av opptredenen og attituden til mange av spillerne, men det er slik det har blitt. Og det får vi ikke endret på. Jeg tror at lagmoralen må være sterk, og United må komme inn i en vinnerytme. Da tror jeg de blir tent og vil kjempe. Men butter det i mot så er det av en eller annen grunn lettere å gi opp nå enn det var før. Og de er jo gutter i 20-åra som allerede er mangemillionærer, går det til helvete så er de safe liksom. Helt forferdelig å tenke på, men slik tror jeg mange føler. Så vi som supportere må innse at det blir ikke som gode, gamledager. 

Et annet problem er at Mourinho ikke har fått støtte fra Woodward i sommer. Han sa klart at han trengte flere spillere, men ble ikke backet. Et åpenbart problem er forsvaret, noe vi allerede har blitt straffet hardt nok for. Uten et etablert forsvar så sier det seg selv at vi kommer til å slippe inn mål. 

Hva kan Mourinho endre? Han er kjent for å ‘parkere bussen’ og for å spille kjedelig fotball. Når United ansatte han så viste vi vel alle at han har en annen filosofi enn for eksempel Klopp? Ikke kom å si dere er kjempeoverasket? Jeg mener Jose må forandre deler av filosofien sin, nettopp på grunn av at han ikke har et så solid og kompakt lag til å klare å spille slik han har gjort før. Han må tørre å ta større risikoer og ‘slippe hestene løs’ oftere. Og det har han faktisk gjort denne sesongen. Mourinho trenger mer fra Pogba, Lukaku, Sanchez, Martial og Rash. De må være på, gi alt de minuttene de spiller. United må angripe i et større tempo og ikke være så uforetsigbare som de ofte er. Mourinho kan ikke klandres for at angrepsspillerne bommer på klare målsjanser. Her må spillerne terpe på avslutninger, bli mer kyniske. Det Mourinho må få helt klart er hva gameplanen er. Når plan A ikke fungerer så må spillerne vite hva plan B er! Her må de bli mer samspilte for det virker ikke som de har god kommunikasjon der i det hele tatt. 

Det som også er en del av problemet sett bort fra forsvaret så er det mangelen på en leder. Det er mange rykter om Pogba, men kall meg naiv- jeg tror faktisk ikke på det som blir skrevet. Blir han spurt direkte om hva han tenker om fremtiden så må han jo svare et eller annet. Ting blir tatt ut av kontekst og han blir sitert på ting han faktisk aldri har sagt. Om saken viser seg at han vil bort så selg han, ingen spiller er større enn klubben og er det dårlige spillet grunnet at han vil bli bort så benk han til han blir solgt. Men jeg tror ikke det er saken. Drar han fra Manchester og England blir han en flopp. Han lyktes ikke. Og det tror jeg er det siste han vil. Jeg håper jeg har rett, for jeg tror han vil kjempe for at United når til topps, vinner trofeer. Og med Pogba på sitt beste så han vi en spiller i verdensklasse, en leder og en som er sulten på seier. 

De to siste kampene hadde masse positivt selv om den ene ente med tap. United har endret spillemåte, de tar større sjanser og skaper mange målsjanser. Shaw er tilbake i toppform og har vært den soleklart beste spilleren hele sesongen. Helt nydelig og absolutt fortjent! Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal oppsummere dette innlegget, men mange har spurt meg om min mening om United og deres situasjon så her er i hvert fall mine tanker. Jeg har holdt meg litt unna sosiale medier i det siste faktisk for jeg er drittlei hatet mot United. Fra media spesielt, men også sutringen til mange supportere. Det er flaut å lese kommentarer fra bortskjemte supportere som ikke har opplevd motgang. Alle har rett til sin mening, men mange evner ikke å se lengre enn sin egen nese. Jeg er tålmodig og mener 100% at Mourinho skal få også denne sesongen til å bevise noe. Han sa ‘døm meg etter 3 sesonger’ og det er helt fair. 

Når det er sagt så blir jeg aldri lei. Heller motsatt. Desto mer motgang vi får, desto mer vil jeg kjempe for United. Å snakke stygt om klubben min er som å helle bensin på et bål, det får meg bare til å elske United høyere. Noen ganger føles det som det er oss mot resten av verden. Og det er greit, for vi vet alle at United vil reise seg. Og jeg er med på hele reisen.

Blogger hovedsaklig om Manchester United og livet som fotballsupporter. Kontakt: [email protected]
Posts created 337

6 thoughts on “United- so far

  1. Hadde jeg bare fått 1 krone for hver gang du skrev United verdens største klubb!hadde jeg vært rik

  2. Det bilde der børr henge på Old Traford old 🙂 det er bare så fint og du er så nydelig i United drakt GGMU <3

  3. Bildet av deg fekk både meg,Pinhead,Fleksnes,Robocop og Ash fra Evil Dead til å måpe av beundring!Går det an å sjå so bra ut liksom!

  4. No når Shaw er tilbake topp-skada igjen..neida dette er berre tull,nemleg Jethro Tull.Det var ein hode-skade so me får håpa at han blir bra att fort!Ellers får pressen hode hans servert på eit sølvfat,og da er det kort veg til resten…Har alltid hatt trua på Shaw og håper han får ein fire-fem ligamesterskap og eit par Champions-League titler med oss,sjølv om han er litt enkel å komme forbi til tider.
    Du er så nydelig på bildet i innlegget ditt,hvis ikkje du har kjæreste so har eg to brødre som er single.
    Har du høyrt Richard Thompson på gitar?Hans rolege elektriske gitar på Sandy Denny og Fairport Convention sin versjon av Who knows where the times goes på albumet what we did on Our holidays fra 1968 er berre so flott.Originalversjonen av songen med The Strawbs fra 1967 er også bra.Thompson er god både på kasse og elektrisk.Sjekk ut kjærleikshistorien mellom ein kriminell på motorsykkel og ei jenta med raudt hår og svart skinnjakke fra albumet Rumor and Sigh fra 1991.Songen heiter “1952 Vincent Black Lightning”.

  5. RETTELSE Who knows where the time goes med Fairport Convention er på albumet Unhalfbricking fra 1969,sorry for that,på min Sandy Denny boks er begge platene på same cd.Er det fleire feil no so kjem Roms med ein kommentar.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top