Flowers of Manchester

6. Februar. Denne dagen vil for alltid være markert i hjertet mitt. Som lidenskapelig Manchester United supporter er dette det verste som noen gang kunne skje klubben vår og den svarteste dagen i året. Selv om det var mange tiår før jeg selv ble født føler jeg sterk tilknytning til historien vår og da naturligvis tragedien i München og historien om våre kjære Busby Babes.  

Sir Matt Busby og guttene hans hadde igjen skrevet historie i fotball, som regjerende mestere i England var de som første engelske lag ute i Europa for å spille og grunnet strenge regler i den engelske serien så måtte de komme seg hjem. Jeg tenker ofte på hvordan historien vår hadde vært om de hadde fått lov å bli over en dag ekstra. Det er så ufattelig trist å tenke på.. Alt stoppet den dagen. På tredje forsøk å ta av fra flyplassen i München så gikk det veldig galt..  Flyet klarer ikke å lette og banen blir etter hvert for kort.. Flyet krasjer og 23 mennesker omkommer. Deriblant 8 av våre lovende spillere. En stor del av Manchester United ble borte den dagen, revet vekk og utslettet. 

The Busby Babes var et fenomen i fotballverdenen. De tok alle med storm og var like fantastiske som mannen som bygde dem opp; Sir Matt Busby. Han la grunnlaget for hva Manchester United er og The Busby Babes vil for alltid være definisjonen på det. Han bygde ikke bare opp et godt lag med gode spillere, men også et fundament i klubben som for alltid vil stå sterkt. Gjennomsnittsalderen på spillerne som var med på turen var 23, 2 år. De var spillere som elsket klubben og virkelig blødde for drakten (dessverre veldig bokstavelig talt), de var lovende og de hadde ikke nådd sitt beste enda heller. Storhetstiden til Manchester United ble satt på stopp i mange, mange år og vi kan bare tenke oss hvordan historien vår hadde sett ut om The Busby Babes virkelig hadde fått blomstret..

Alle er nok ikke like emosjonelle som meg, men jeg sitter med en klump i halsen når jeg skriver dette og når jeg skriver og samtidig tenker på The Busby Babes så får jeg gåsehud over hele kroppen. Vi kan dessverre ikke gjøre noe med denne tragiske dagen, men det føles godt å hedre de omkomne og vie litt tid til å reflektere over det hele. Hvor heldige vi er som er Manchester United supportere. Da jeg ble Unitedsupporter selv som ung så slukte jeg alt av informasjon om klubben og da jeg leste om tragedien i München, om The Busby Babes, at klubben nesten ble avviklet for så å kjempe seg opp igjen å vinne Europa Cupen 10 år senere gjorde at jeg elsket klubben enda mer! Det er bare en liten del av historien vår, men det viser at vi er noe helt unikt og jeg elsker hver eneste lille del av klubben vår. 

Mange år har gått, men vi vil aldri glemme dem. The Busby Babes vil for alltid være en del av historien vår og de vi mistet på denne dagen vil for alltid leve videre som legender. 

Flowers of English football, the Flowers of Manchester. 



Blogger hovedsaklig om Manchester United og livet som fotballsupporter. Kontakt: [email protected]
Posts created 337

10 thoughts on “Flowers of Manchester

  1. Og selv om en City legende døde i ulykken har jeg opplevd med egne øyne at City supportere står utenfor München klokka på Old Trafford og sang München sanger. United will never die <3

  2. Hei,filmen United frå 2011 om tragedien og omstendighetane rundt var vel verdt å sjå synst eg.
    Også Iain Matthews sin song Busbys Babes frå albumet Pure & Crooked frå 1990 er verdt å sjekka ut. Snufs..snufs..

  3. Stig, du må huske at gjennomsnittelige city supportern bare har holdt med city i 3-4 år.

  4. Alle tragediene er triste men hvorfor nevner du ikke spillere som Liverpool og andre lag i england lånte til man united etter tragedien? Du som hater
    Liverpool og som har brent vår drakt bør egentlig være takknemlig til Liverpool pga spillerne vi lånte dere etter tragedien sånn at dere kunne spille ut sesongen.

  5. Bra skrevet. Godt at supportere setter seg inn i historien til klubben og setter pris på den på godt og vondt.
    Rart å tenke på at Liverpool ga Manchester United spillere for å hjelpe dem slik at de skulle kunne fortsette sesongen.

  6. De røde oppkomlingene frå merseyside tilbød seg å hjelpe etter tragedien saman med mange andre klubber, men United lånte aldri nokon spillere frå dei,får no vere måte på.
    Kun Ernie Taylor og Stan Crowther vart kjøpt inn ellers bestod laget etterpå av ung-gutter og overlevende som var friske nok til å spela,som Foulkes og Gregg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top