ute av FA-cupen, mine tanker om Pogba og kveldens kamp.

Jeg har aldri vært så døgnvill som nå. Jeg hadde helt glemt at det var kamp i dag noe som betyr at det er Torsdag. Jeg har levd i min egen boble hvor dagene går med på å sove, stå opp for å ta medisin, se litt tv også sovner jeg igjen. Og sånn går nu dagan.. Noen spurte hvordan det var å fjerne mandlene og jeg trodde helt ærlig det skulle vært verre, siden jeg har slitt med kraftige halsbetennelser ofte så sa legen at det var den smerten jeg kunne forbrede meg på og det stemte ganske bra. Det er veldig vondt, men med medisin så går det.. Men i dag tidlig nådde det toppen, det sprengte så sinnsykt at jeg holdt på å bli gal. Du vet sånn smerte som er så vond at du bare ligger å vrir deg og knapt klarer å puste.. Heldigvis varte det i bare en time ca til medisien virket (den hadde nok gått helt ut av kroppen fordi jeg hadde sovet lenge) og da var det godt å få sove igjen. Jeg er ikke vant med å ta så sterke medisiner daglig (naturlig nok) så jeg er skikkelig svimmel og kan sovne på et knips, så det er slik mine dager går bort. Gleder meg ekstremt til å klare å gå ut, være sosial og til å jobbe igjen!

Mandag røk vi ut av FA-cupen og jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe om det. For jeg var så forbanna. Jeg hater også å skylde på dommeren fordi det er så “dårlig unnskyldning” og jeg får alltid slengt i trynet at jeg er en dårlig taper og medgangssupporter. Dårlig taper er jeg, men kun om dømminga er dårlig. Og alle som så kampen mellom United og Chelsea var vitne til utrolig dårlig dømming. Jeg var godt forberedt på tap denne kvelden. Det er det beste laget as we speak vi skulle møte og vi var i tillegg kraftig redusert med skader. Dårlig utgangspunkt. Men United startet bra og overraskende! De gikk i strupen på Chelsea å spilte virkelig for å vinne. Det var en tøff kamp og det er greit nok at Oliver tar Jones og Smalling til seg og sier stopp, nå holder det. Men han må jo vise skjønn også, de må jo tilbake i forsvar med en gang! De kan ikke løpe rundt til alle å si nestemann får gult kort. Det Herrera gjør rett etterpå er ikke smart i det hele tatt, jævlig unødvendig- MEN DET VAR IKKE GULT KORT!! Aldri i livet om det er et gult kort, Hazard overspiller og er den rette personen som burde ha fått det. Så å utvise Herrera ødelegger hele kampen, og det er dommerens skyld. Man kan snakke om filming og stygt spill, de fleste lag har dessverre spillere som gjør det til tider. Men Chelsea er i egen klasse når det gjelder det. Å la Hazard jobbe for en Oscarstuettt og å la Costa drive på sånn som han gjør uten å bli straffet er skandaløst. Det hører ikke hjemme i fotballen og jeg blir så sint av slik oppførsel. Det var flere situasjoner etter utvisningen som burde ha vært kort-på begge lag og som i tillegg var mer klare enn Herrera sine, men der velger Oliver og ikke dømme. Han er ikke konsekvent og det virka jo som han lagde sine egne regler på banen den kvelden. Jeg synes det er ekstrem lavt nivå på dommere nå og fatter ikke hva FA driver med. Dette ødelegger sporten totalt.

Men, Chelsea var naturlig nok det beste laget med en (eller to?) menn mer på banen og akkurat det nederlaget skal jeg takle. Det er bare måten det skjer på som er så urettferdig. Og selv om United måtte legge seg bakpå å forsvare seg mer da vi blir en mann mindre så gjorde de fleste en meget god innsats kampen ut!

Og det store diskusjonstemaet denne sesongen er jo Pogba. Verdens dyreste kjøp. Er jeg skuffet? Er han en flopp? Er han en verdensstjerne? Spørsmålene er mange og det er like mange meninger. Min personlige mening er at Pogba må få tid. Først og fremst er det alt for mye fokus på prislappen. Pogba kan ikke noe for at han ble kjøpt for en syk sum, det er slik fotballen er nå til dags og umulig å komme unna om man skal handle store spillere. Om det satte et ekstra press på han? Utvilsomt. Men jeg tror også at Pogba er en person som takler akkurat slike ting veldig bra. Han har karisma og en attitude uten like, på godt og vondt. Om han har innfridd? Nei. Han har hatt et brukbart år, men ikke så krise som mange kritikere skal ha det til. Han legger opp perfekte baller og hadde våre andre spillere vært flinkere på avslutning så hadde han hamra inn med assist. Han skaper mange sjanser og jeg synes også han har hatt litt uflaks. Mål som “alltid” går inn har gått i stanga. Han er uten tvil en god spiller, men som sagt så trenger han litt tid. På å finne sin plass. Han har også en del defensive svakheter, jeg mener han (med den midtbanen vi har nå) må stille opp mer bakover. Hadde han gjort det på tirsdag så kunne Kantes mål vært unngått. Det er dét og en ting til som skuffer meg. Jeg nevnte attituden hans som jeg egentlig synes er kul utenfor banen, men han må vokse opp når han er på jobb. Det jeg var mest forbanna over på Mandag utenom det røde kortet var Pogbas reaksjon og oppførsel etter kampen var blåst av. Vi hadde nettopp tapt en hard kamp og røket ut av en stor cup. Og der går gutten å gliser, gir high-five til motstanderne og slår av en prat i lystig lag. Det er faen meg ikke greit. Da har du feila så jævlig med jobben din og det gjør meg provosert. Bortesupporterne var nok en gang i verdensklasse mot Chelsea, overdøvet dem hele kampen, de heier frem laget selv om de taper og når kampen er ferdig så ser de verdens dyreste spiller gå å tulle som ingenting har hendt. Der må han skjerpe seg betraktelig. Mourinho tar han i forsvar og det synes jeg er greit, media er ute etter han konstant og han får backup av en viktig person. Folk trøstes, skjerpes og motiveres av forskjellige ting, vi får håpe sjefen vet hva han gjør. 

Kommersielt for klubben er Pogba et kupp. En av verdens mest populære spillere og han elsker å spille på det og bruke seg selv til hva det er verdt. For sponsorer er det alfa omega. Og med tanke på hvor viktig og stort sosiale medier som Instagram og Twitter er nå til dags så gjør han en meget god jobb på å promotere Manchester United. Selv om det viktigste er jobben på banen så skal vi ikke ta dette for gitt. Dette verver nye fans verden over og gjør at klubben vår vokser seg enda større. 

Når alt er sagt så tror jeg at Pogba kommer til å bli en av verdens beste, og dette er en spiller vi kan ha i 10 år. En som kommer til å løfte mange troféer for United i fremtiden. 

Det postive, om jeg kan si det, med at vi røk ut av FA-cupen er at det er en ting mindre å tenke på. Det er mindre kamper i et allerede tett program og det vil spillerne nyte godt av. Det er ganske rart å skrive dette som Unitedsupporter, men det viktigste for oss nå er Europa League. Det er vår vei til Champions League og den viktigste kampen var ikke på Mandag, den spilles i kveld. 

Man skal aldri ta en kamp for gitt, men vi skal nok klare dette med bortemål allerede i sekken. I kveld er Zlatan tilbake også så vi kan jo håpe på litt svenks magi på en ellers grå Torsdagskveld 😉

Blogger hovedsaklig om Manchester United og livet som fotballsupporter. Kontakt: [email protected]
Posts created 337

10 thoughts on “ute av FA-cupen, mine tanker om Pogba og kveldens kamp.

  1. United skal ikke klage på dømming denne sesongen.zlatan skulle hatt rødt,og hvor mange offside mål har dere scora.balloteli+pogba=flopp

  2. Kante gjorde pogba svimmel i 90 min.sist United spilte,skulle zlatan hatt rødt,men slapp unna.nå fikk dere rødt.sånn er fotball,og United har heldig med dømming denne sesongen.united begynne å spill fotball og slutt å klage.

  3. Hazard må jo legge seg for å ikke knekke beina? United går inn til kampen med taktikk om å sparke ned Hazard fra første sekund! FEIGT. Chelsea hadde vunnet denne kampen 11 mot 11. United uten De Gea er null å niks. Pogba ser ut som en lillegutt spiller mot den lille giganten Kante! KTBFFH

  4. Jeez så du kampen? Kunne stått 2-0 til Chelsea før utvisningen. Kun en fantastisk degea reddet nullen. Det er per nå klasse forskjell mellom lagene. 4-0 kampen før. Det er ok å si at United var møkkadårlig og kom kun for å sparke ned Chelsea spillerne.

  5. Når dommeren fjorten sekunder tidligere gir ordentlig tilsnakk til en united-spiller for at de gjentatte ganger sparker ned Hazard er det naturlig at neste spiller som feller han får gult kort. At du mener Hazard skal ha det gule kortet i situasjonen fremfor united-spilleren er helt urimelig. Costa derimot, har jeg ingenting til overs for.

  6. Dårlig luft på Toten?når skal dere United supportere slutte å klage på dømming?dere fikk offside mål mot Liverpool og zlatan skulle vært utvist mot king og co.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top