Welcome Mourinho

Ja, nå er det så sikkert som det kan bli så jeg kan jo starte dette innlegget med å ønske “The special one” velkommen til verdens største fotballklubb. José Mourinho, manager for Manchester United. Det er en setning som er veldig rar å skrive.. Og jeg “skjønner” det ikke helt enda, jeg har hele livet forbundet han med det stikk motsatte av United og ikke vært hans største fan. Han er jo en spesiell type, arrogant og ofte i medias søkelys med diverse utspill så det har jo ikke vært vanskelig å “ta” han på ting, men det skal sies at jeg alltid har sett på han som en av verdens beste managere. Og det er han uten tvil. Jeg ville mye heller ha foretrukket Pep, men Mourinho er det beste vi har tilgjengelig nå og det er jo ikke det verste andrevalget om man kan si det sånn.. I etterpåklokskapens navn så skulle han kanskje ha fått tatt over direkte etter SAF. Jeg misliker sterkt at United har sparket to managere på kort tid, men det er dessverre slik fotballen er nå. Ingen blir lengre enn noen år og uten suksess er du tapt. Vi kan ikke sitte å mimre over Ferguson og hvor godt det var i gamle dager. Vi er da for f*en ikke Liverpool, heller?! Så nå er det ny manager, ny sesong og nye håp- og på tide å fortsette veien som en vinnende storklubb. Jeg blir gira bare jeg skriver dette, for en Premier League sesong det kommer til å bli! 

Det er trist at LvG fikk fyken, men det helt rette og skulle ha skjedd for lenge siden. Han passet rett og slett ikke inn. Han vant FA-cupen og hadde en meget hyggelig “siste ord” til pressen og til oss supportere og det setter jeg pris på. Man ser fort den menneskelige siden når man er vitne til en slagen mann og det er lett å få sympati for fyren. Men igjen, han kjørte United i grøfta med “filosofien” sin. Jeg har aldri sett på så kjedelig fotball og han stjal ikke bare gnisten fra meg og andre supportere, men også spillerne. Han forsto ikke hvor stor oppgave det var å ta over Manchester United og det rette var å gi han fyken. Vi har heldigvis vært vitne til små vidundere som Rashford, Fosu-Mensah og Martial blant annet. Men å gi en så ung og ny spiller så stort ansvar som Martial fikk er gamling. Han ga mange unge sjansen, men hvem hadde egentlig fått vist seg om vi ikke hadde fått så mange skader? Gamling der og.. Heldigvis gikk det greit, men det er klart at stålkontroll hadde han aldri. Jeg er også spent på hvor mye Ryan Giggs lærte under han og hvordan han har blitt berørt av å jobbe så tett med Moyes og van Gaal. Hva skjer videre? Jeg tror ikke han kommer til å få samme rollen under Mourinho. Jeg vil så gjerne ønske han hadde blit i United for alltid, men det er vel på tide å gå til en ny klubb for et større ansvar. Det ryktes også at han kan komme til å ta over U21 og det hadde jo vært spennende og et godt valg. 

Mange er i mot ansettelsen av Mourinho og klager på kjedelig fotball og at det ikke er noe bedre det han serverer enn LvG. Men, come on.. Fulgte dere med på Premier League da han ledet Chelsea? Ikke kom å si at det bare var kjedelig fotball! Klart han parkerte bussen enkelte ganger, men det var helt taktisk. Han vant kamper. Han vant troféer. Han gjorde det en god manager skal gjøre. Jeg tror han vil være med å gjøre klubben vår attraktiv igjen for verdens største spillere og det er ekstremt viktig nå som vi står uten Champions League til høsten. Han kan få viktige spillere til å bli (les: De Gea) og han vil få frem det beste i spillerne. Memphis var for meg kanskje sesongens største skuffelse da jeg hadde enorme forventinger til han. Han har blitt en skygge av seg selv, jeg er sikker på han vil blomstre under Mourinho. Spillere som er blitt spilt feil kan få igjen gnisten. Og jeg tror også at han og Rooney har en enorm respekt for hverandre og at de vil samarbeide godt. Jeg håper å få se Rooney bli omskolert til midtbanen nå, han er en ekstrem viktig spiller på banen og i garderoben. Han jobber alltid ekstra og hjemover, men han har misten den sulten han hadde som ung spiss. Men han har fortsatt en fantastisk pasningsfot, et overblikk og fotballforståelse som er unikt. Og vi trenger jo ikke han som spiss når vi har Martial, Rashford og Zlatan? Hehe.. Nei, dette blir en ekstremt spennende sommer og jeg føler jeg skravler i vei her. Lett å la seg rive med, ja!!

Jeg skal avslutte nå med en liten bønn/oppfording til vår nye manager; nå er du i Manchester United. Lær deg historien om klubben vår, innse hvor ekstrem viktig den er for klubben og oss supportere. La oss få spille The United way igjen. La oss få oppleve angrepsfotball! La oss bli det laget alle andre hater og frykter! Sats på unge spillere, er de gode nok er de gamle nok! Og hver så snill la dine sportslige seiere være det som preger media og ikke sirkuset vi har vært vitne til før. Løft United til å bli den store, fryktede klubben vi en gang var. Finn frem vinnermentaliteten til spillerne og deg selv. La oss få oppleve god fotball, la oss kunne reise hjem etter kamp med en så stor glede bare United kan gi oss! Gjør du det vil du oppleve en støtte du aldri før har fått oppleve. Josés Red and White Army!

Blogger hovedsaklig om Manchester United og livet som fotballsupporter. Kontakt: [email protected]
Posts created 337

10 thoughts on “Welcome Mourinho

  1. Selling our soul. Hard to root for United with a manager I despise at the helm. Should have made a play to get Pep.

  2. Den her setninga like æ, beskriv alt veldig godt når ting e over “Man ser fort den menneskelige siden når man er vitne til en slagen mann og det er lett å få sympati for fyren. Men igjen, han kjørte United i grøfta med “filosofien” sin”
    It is what it is, dont feel sorry for the man in the end after hating on him all season

  3. Du, LVG har trent gigantklubber som Bayern og Barca, men han forsto ikke hvor stor oppgave det var å ta over United? Har du peilig på hva du snakker om?

  4. Ja, det vil jeg påstå at jeg har. Manchester United er verdens største fotballklubb og Premier League er noe helt annet enn andre ligaer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top