Sesongen 2014-15. Et år på godt og vondt

Lovlig seint med innlegg som vanlig, men skal til gjengjeld lage ett langt! Nå er sesongen over, noen tenker “endelig” mens andre “dessverre”. Jeg er på begge, det er alltid kjipt når en sesong er over og man må gå hele sommeren uten fotball, men igjen, dette har vært nok en kjip sesong så deilig at den er over så vi kan fokusere på neste. 

Vi gikk nok en gang mot en ekstrem spennende sesong, med ny manager og store endringer. Jeg som mange andre tok feil av Moyes og klubben måtte for all del velge riktig nå. Jeg er glad vi sparket Moyes og selv om han kanskje fortjente å få mer tid så fungerer det dessverre ikke slik i 2015, United kunne fort blitt nye Liverpool og klubben tok rett avgjørelse ved å hente inn en mann med erfaring og resultater å vise til så jeg var optimistisk. Manchester United viste seg også-igjen- å være attraktive for store stjerner selv uten Champions League med signeringer som Shaw, Herrerra, Blind, Di Maria og Falcao på lån. Ser ut som godeste Rogders tok kraftig feil igjen der gitt om at United aldri fikk store navn til klubben uten Europa-spill. Og erstatninger trengte vi sårt, vi mistet store spillere i Evra, Rio, Vidic og Giggs..

Sesongstart er større enn bursdag og julaften til sammen. Motstanderne var Swansea og vi var klare. Scotsman var vårt nye sted og det var fylt til randen allerede kl 11, i skikkelig Manchester-stil!

Vi taper første kamp og den beskriver jo egentlig hvordan resten av sesongen ble. Neste kamp ble det uavgjort mot Sunderland etterfulgt av et ydmykende 4-0 tap mot MK Dons(!!) og Ligacupen var over før den hadde startet. Vi måtte faktisk vente til September før vi tok 3 poeng og det var mot QPR. Jeg har god flaks når jeg drar på tur og det var sesongens første tur for meg i Manchester. Di Maria storspilte og jeg trodde at United endelig var “friskmeldt”..

Så taper vi 5-3 mot Leicester..

Og slik føler jeg hele sesongen ble, etter en opptur så kom alltid en smell. Laget var ikke bra nok til å kjempe i toppen og vi måtte fokusere på å klare Champions Leacue kvalik fremfor gull..

Vi i Red Army Oslo liker jo å finne på ting sammen så kampen mot Arsenal før jul fikk vi inn selveste Pete Boyle på Scotsman. Pete er en superhyggelig mann og legende i Manchester og særlig blant skandinaviske supportere så det ble en knall kveld. Det var også Welbecks første møte mot sine gamle lagkamerater og det var vemodig å se han spille for Arsenal, men man kan ikke dvele for lenge over slikt, vi vinner kampen og det er det viktigste! Og det ble litt av en seiersfest, var nesten som å være i England.

 

Vi gikk inn i en god periode med 11 kamper uten å tape og det var deilig for en supporter som meg! Den deiligste seieren blant disse var utvilsomt 3-0 kampen mot Liverpool. Liverpoolsupporterne (de jeg har møtt vel og merke-må jo få frem det før jeg får 1000 hatmail) er så sinnsykt kjepphøye og det var ikke måte på hvor deilig det skulle bli å slå oss!!!! Noen hadde til og med forvillet seg inn på Scotsman- snakk om å være på feil sted til feil tid! 

Den største opplevelsen denne sesongen var da jeg for første gang tok med Martin til Drømmenes Teater. Jeg tar selvfølgelig rollen som tante seriøs og jeg føler det er min plikt å sørge for at tanteungene mine blir Unitedsupportere og da må jeg jo også ta de med på kamp!

Stas både for tante som guide og førstegangsreisende! 🙂

Det ble selvfølgelig omvisning på Old Trafford og besøk på museumet etterpå. Jeg prøvde mitt beste på å ta bilde av alle troféene sammen, det var faktisk umulig. 

Besøkte også MUSC UAE da jeg var i Dubai.

Morsomste turen var da den første JENTETUREN  til Manchester gikk av stabelen. Fem gærne jenter med Olsen i bresjen måtte jo bli bra!

Godeste Barry gjorde meg til “landlady” over Circus og det er en tittel jeg skal jobbe for i mange år fremover altså 😀

Møtte denne legenden i Manchester også 🙂

NordicBet lagde tidenes supporterfest midt i Manchester for å lade opp til derby. 

Og kampen mot City må være den beste jeg noen sinne har opplevd. Jeg har vært der når United har knust Liverpool og selv om det er noe av det deiligste man kan oppleve som Unitedsupporter så er City et viktigere lag å slå. Og om vi gjorde det!! Manchester vil alltid være RØD og det viste både spillerne og supporterne den dagen. Maken til stemning skal du lete lenge etter.

Det ble en berg-og dalbane av en sesong. Noen herlige oppturer, men også en del skuffleser? Det er ikke så lett å oppsummere en lang sesong i bare ett innlegg, men jeg kan ta noen punkter.

Angrep:

Hvem hadde trodd at et lag med spillere som Rooney, van Persie og Falcao som spisser skulle score så lite mål?! Det er rett og slett en skam for United at det har vært så dårlig angrepsfotball. Falcao ble en stor skuffelse og det er trist, jeg er sikker på om han hadde blitt lenger hadde han bøtta innpå med mål, men med den prislappen så var det umulig. Kun et stort lønnskutt kunne forsvart det, men det var vel allerede for sent. Rooney kan være delvis unnskyldt siden han har blitt spilt i forskjellige posisjoner hele sesongen og selv om jeg har mye godt å si om han denne sesongen som at han har modnet veldig, han tar kapteinrollen seriøst og det har helt sikkert vært en veldig frustrerende sesong for han hvor han har spilt mye midtbane så har han aldri klaget over det. Både spillere og van Gaal har skrytt stort av han hvor viktig han er i garderoben og han er helt klart en motivasjon for de andre spillerne. Når det er sagt så har han mistet mye av formen, nå blir han 30 år og om ikke han og van Persie finner tilbake til scoringsformen så er United ille ute. Hva som skjer med Chicharito er uvisst, en god spiller, men vi trenger en spiss ala van Nistelrooy som var dødelig effektiv.

Di Maria: Fortsatt litt uvirkelig at han spiller for United. Starter sesongen bra, men ble en skuffelse. Når det er sagt er jeg helt sikker på at det har vært mange faktorer som dessverre har spilt negativt inn og neste sesong vil bli bedre. Han er jo en stjernespiller og med ting i privatlivet på stell og et tryggere lag generelt vil han igjen blomstre, han er en av verdens beste spillere så han må få sjansen videre.

Shaw og Rojo har vært gode når de først har vært i form, men skader ødelegger selvfølgelig alt for mye av sesongen. Det samme gjelder Jones, disse spillerne er avhenging av en god sommer og pre-season uten skader så de kan ta steget opp..

Carrick var en av de viktigste spillerne denne sesongen og også en av de mest undervurderte spillerne i Premier League. Det merket vi fort når han ble skadet. Det vi trenger å handle inn i sommer er en erstatning for Carrick, for ingen av nådagens spillere er gode nok i hans posisjon.

Evans: Jeg liker virkelig Evans, men han er dessverre ikke god nok for United nå. Det er nok det siste vi har sett av han i rød drakt.

Og alle disse skadene har ført til merkelige lagoppstillinger og ingen fant sin egen plass. Ikke rart det ble krøll..

“The boy who can do anything” Januzaj har kanskje vært den som har skuffet meg mest denne sesongen. Han har tilpasset seg dårlig og passer ikke inn i spillestilen til van Gaal og jeg håper et lån så han får spilletid og erfaring. For han er uten tvil en ekstrem talentfull spiller, at han fikk nr 11 etter Giggs sier sitt.

Wilson hadde en ganske middelmådig sesong- som så mange andre. Et lån neste sesong kan kanskje være bra for han, men jeg tror også at van Gaal har trua og at han lar han få spilletid.

4.plass: Dette er ikke noe vi skal feire. Vi klarte det så vidt. Denne sesongen beviser bare at det er mye arbeid som står igjen.

Vi liker alle happy endings så la meg avslutte med noen positive punkter;

4.plass: vi greide målet vårt for denne sesongen, vi har Europa-spill til høsten.

Ny draktleverandør: Manchester United ble enige med adidas om en 10-årsavtale verdt minimum 750 millioner pund! De tredoblet rekorden og man kan jo drømme om et stund fra deres side å la Ronaldo fronte den nye drakten som kommer?..spennende blir det uansett. 

Smalling: Han forbedret seg veldig utover sesongen, etter blemmen mot City på Etihad så har han vært godt og en av de beste spillerne. Endelig en stødig fyr i forsvar og fortsetter han med slik progresjon er ikke savnet etter Vidic like stort.

Fellaini: For en snuoperasjon han har hatt. Han startet dårlig og ble av mange avskrevet. Fansen buet på han hele tiden under siste hjemmematch i pre-season og han svarer med å avgjøre på overtid og han har reddet oss flere ganger denne sesongen. Han har vist mye vilje og han har hatt en fantastisk sesong. Han har blitt den spilleren vi fryktet mot oss, han scorer mål og skaper problemer for motstanderne, vi ser igjen det vi så av han i Everton. Han har fortsatt en vei å gå, avsluttet sesongen med å få rødt kort er ikke bra og jeg tror ikke han vil få like stor rolle neste sesong, men en grei spiller å ha.

Young: Samme for Young, han har fått usmakelig mye dritt ikke bare fra media, men også supportere og slikt er alltid trist. Det er klart slike ting går innpå en person og han har i likhet med Fellaini snudd dårlig til bra. Han har forbedret seg så mye og hadde det ikke vært for De Gea så hadde jeg gitt årets spiller-pris til nettopp Young. 

Herrera: for en tvers igjennom herlig fyr! Det har selvfølgelig lite å si på banen, men han er av alle Uniteds signeringer den som har vært en suksess. Han har ikke bare bidratt med mål og asissts, men vært en stor bidragsyter når United har vært uten ball og han har virkelig jobbet hardt. Blant de tre beste denne sesongen. En av de største feilene jeg mener van Gaal har gjort er å ikke bruke Herrera mer. Helt uforståelig faktisk, han har spilt en stor forskjell og United hadde havnet lenger opp om han hadde blitt inkludert tidligere. Håper for all del han blir det neste sesong, har virkelig sansen for denne fyren.

Mata med årets mål mot Liverpool, like deilig hver gang jeg ser det i reprise.

De gea: Jeg velger å la han komme innpå denne delen og ikke under skuffelser. Han har vokst seg stor i United og han er nå verdens beste keeper. Han kom på årets Premier League lag og ble stemt frem til årets spiller både av oss supportere og Unitedspillerne selv. Og det er fullt fortjent, han reddet 4.plassen. Men vi alle husker den spinkle spanjolen som kom til England og hvor mye pes han fikk fra media og at Ferguson gjorde feil i å la han få så mye spilletid. Men SAF hadde rett og vi supporterne sto ved siden av han HELE tiden og ga han støtte. Jeg håper han tenker på det når han bestemmer seg for hva som skjer neste sesong, for han har jo sagt at penger ikke spiller noen rolle. Han vil aldri oppleve å få slik støtte i en annen klubb, jeg mener det er alt for tidlig at han drar til Real nå og jeg håper virkelig han skjønner det selv også.

THE BOSS:

Finnes det en mer selvsikker mann? Haha, jeg var meget spent på hvordan det skulle bli når han kom inn i klubben og selv om han kan vise til resultater kan han jo til tider virke klin gæren?! Men jeg digger mannen, han er langt fra feilfri og han har tatt ut lag og gjort merkelige bytter som har bydd på stor frustrasjon, men når vi ser på situasjonene han har vært i så er det klart det ikke er like lett som det ofte kan virke..

“Only one player injured..can you believe it?” Det er klart alle skadene har ødelagt mye for oss, spesielt med Carrick ute så lenge så ble det et slit om 4.plassen. Hadde vi hatt et friskt lag så hadde 3. plassen vært vår.

Det jeg også liker med van Gaal er at han ofte har roset oss supportere og han har faktisk vist en ydmyk side av seg selv på det punktet. For han vet like godt som oss at en fjerdeplass er ingenting å feire, og det kommer ikke til å bli like god stemning neste sesong om det blir like ille som i år.. Men han har tatt poeng i viktige kamper, dobbelseier over Liverpool og mot City på hjemmebane beviser at det er på vei til å bli noe bra, det er endelig litt framdrift.

Også er han jo en sykt morsom fyr! Herregud som jeg gleder meg til pressekonferansene hans for du veit jo aldri hva som vil skje! Han synger med fansen på sin egen sang og holder syke taler, for en mann! Jeg må legge med noen videoer som hvertfall jeg lo av

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=

Utvilsomt en morsom mann det der, så får vi håpe fotballen blir mer morsom neste sesong..

Jeg er allerede tørst etter å se United spille og det er i skrivende stund 45 dager til neste kamp og den spilles 04.00 mot América. Gotta love pre-season.. Det blir en spennende tid frem til den kampen, det må handles og jeg håper det meste er klart innen da slik at vi kan få et lag som er samspilt. Jeg kan skrive mer om hva jeg tenker om neste sesong i et eget innlegg, men for å si noe veldig kort om hva jeg mener vi trenger til neste sesong; et stjernekjøp som ikke flopper, en skadefri tropp (selvfølgelig, men listen over skader i United har jo vært latterlig lang i forhold til andre) med Carrick spillerklar og/eller en rutinert spiller i hans posisjon, angrepsfotball og sist men ikke minst  en startoppstilling som er trygg og med rutine inne som spiller the United way.

BELIEVE

Blogger hovedsaklig om Manchester United og livet som fotballsupporter. Kontakt: [email protected]
Posts created 337

5 thoughts on “Sesongen 2014-15. Et år på godt og vondt

  1. Super fin blogg med masse fine innlegg. Ha en super fin dag videre og stå på med bloggingen! Hvor finner du inspirasjon til å blogge, og hvor finner du tips til hva du skal blogge om?

  2. Veldig bra skrevet 🙂
    Men vi tok vel vår første trepoenger mot QPR? 😉

  3. John Inge: haha det har du helt rett i, det var selvfølgelig QPR kampen jeg mente. Første kampen til Rio på OT etter han forlot oss.. Må slutte å skrive innlegg så sent, da tenker jeg tydeligvis ikke helt rett;)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top