Destination Russia

VM er rett rundt hjørnet og om få dager drar jeg til Russland. Jeg har vært i Polen, Ukraina og Frankrike under EM, men dette blir mitt første VM jeg deltar på og jeg gleder meg enormt! Et fantastisk VM venter oss som elsker fotball!

Vi har ventet 4 år på å endelig få nyte verdens beste fotball igjen. Selv om min kjærlighet for Manchester United og Premier League alltid vil være størst, er det noe eget med VM. Det er ikke bare for fotballfanatikere som meg, det er for alle. Det vekker drømmer hos et hvert land som deltar og det samler folk og det er herlig å se samholdet som skapes under slike mesterskap.

Jeg får også spørsmål hvorfor jeg holder med England og ikke mitt eget land. Selvfølgelig (!) holder jeg med Norge- men de er dessverre ikke kvalifiserte. Og det har de ikke vært så lenge jeg har reist rundt å sett kamper. Jeg har også som alle vet en sterkt kjærlighet og tilknytning til England, jeg mener det bør være en regel at man har så og så mange engelske spillere på laget i Premier League også, det har ikke noe med dette å gjøre- men med min passion for United ble det et naturlig valg å følge ekstra med på England da jeg var yngre og class of '92 herjet. Da vil jeg selvfølgelig at de skal gjøre det bra og dermed ble England lag nr to for meg. Så sånn sett kan man hvert fall ikke kalle meg medgangssupporter 😉

Så ja, jeg har England tettere, men jeg elsker fotball. Når det kommer til VM kan jeg lett ta på meg en drakt av feks Argentina eller Island også fordi jeg synes det er to spennende lag som er med i turneringen. Og siden jeg ikke er die-hard supporter av et land så kan jeg faktisk se fotball med senkede skuldre. Herregud så deilig det er! Jeg gleder meg spesielt til å se England, Argentina, Brasil, Spania og Frankrike. Og selvfølgelig Sverige, Danmark og Island også. Ekstremt mange spennende lag og spillere så det må bare bli bra.

Den største drømmen for mange er å spille på landslaget og å kunne representere landet i turneringer. Fotball er mer enn en sport og for mange land er den største stoltheten for en spiller landslaget. Fotball gir verdier som arbeidsvilje og solidaritet. Og en enorm respekt. I noen land så stopper alt under VM. Ingen butikker er åpne- alt er stengt så folket kan se på landet sitt spille. Hvor kult er ikke det?! Tenk for en stemning og samhold det skaper. Helter skapes og spillerne og teamet får en velkomst når de kommer hjem som er helt utrolig. Hele landet er takknemlig for at de har gjort en god jobb med å representere dem for hele verden. Det vekker følelser i en hel nasjon.

Jeg får litt gåsehud når jeg skriver dette, fordi den stemningen og galskapen alle ser, er den jeg føler for United. Så jeg har den ofte og er takknemlig for det- samtidig er det trist at vi ikke har det sånn for vårt eget landslag. Jeg har ikke vokst opp med en kultur der disse kampene er en stor begivenhet. Og det synes jeg er så trist! Landslaget har hatt en negativ kurve noe som gjør at det ikke skaper engasjement, i tillegg er ikke vi nordmenn flinke til å støtte de heller. Og det må endres. Og her har jeg både kritikk til oss supportere, men også spillerne. Man får et annet syn på ting om man leser spillerprofilene til mange som deltar i VM nå og setter det opp med nordmenn. Mange har vært gatebarn, vokst opp uten foreldre og i ekstrem fattigdom og under livsfarlige forhold. Og klarer de så klarer alle- men vi er ekstremt bortskjemte her til lands med dårlig arbeidsmoral og liten ydmykhet. Mye av problemet ligger der. Med tanke på hvor overlegne Norge er i annen sport så er det veldig rart at vi er så dårlig i landslagsfotball. Hadde spillerne hatt moralen til Bjørndalen eller Bjørgen så hadde vi vært med til Russland.

Russland, verdens største land og verdens største turnering- for en opplevelse dette blir! Vi drar først til Moskva og deretter St. Petersburg. Jeg gleder meg til alt vi skal oppleve og følg med på Instagram (annmari_olsen) og Snapchat (annmariolsen) for bloggen blir ikke oppdatert før jeg er hjemme igjen.

Når det kommer til hvem jeg tror vinner så håper jeg England- men det er det lite sannsynlighet for så mitt tips blir Frankrike!

Blogger hovedsaklig om Manchester United og livet som fotballsupporter. Kontakt: [email protected]
Posts created 337

3 thoughts on “Destination Russia

  1. Hei! Håper du har tatt deg litt tid til å sette deg inn i menneskerettighetsproblematikken rundt fotball VM i Russland før du blogger 🙂 Vi håper selvfølgelig på folkefest og godt stemning alle sammen, men det kan være greit å også være klar over bakteppet for showet. Anbefaler å ta en titt på en håndbok utgitt av flere organisasjoner rundt akkuratt denne problematikken. Den kan leses her: http://www.nhc.no/no/nyheter/Dette+m%C3%A5+du+vite+om+Russland+f%C3%B8r+fotball-VM.b7C_wlHY3C.ips

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top