et år som veganer

Jeg husker ikke eksakt datoen da jeg ble veganer. Det kom litt snikende på og det tok meg kanskje en måned eller to med å teste det ut til jeg innså en dag at jeg aldri kom til å spise kjøtt igjen eller støtte noen som helst utnyttelse av dyr. En ekstrem stor endring i livet mitt og noe jeg aldri hadde forutsett ville skje. Totenjenta som var oppvokst med bonde som nærmeste nabo og som hadde vært på jakt skulle plutselig bli veganer? Jeg er overbevist om at siden JEG endret mening så kan ALLE. Jeg er som de fleste andre nordmenn opplært til å tro at dyr er mat og at det er bra for oss. Men etter jeg satte meg inn i hvordan dyrene faktisk har det (ja, i Norge) klarte jeg ikke støtte det mer. At en ku lever hele livet sitt med å være gravid så mye hun er i stand til, at kalven blir tatt fra henne dager etter fødsel (som naturlig nok er svært traumatisk for både ku og kalv) og når hun ikke produserer melk lenger bærer det rett til slakteren selv om hun kan blir eldre enn 20 år. At en gris kan bli over 10 år gammel, men lider samme sjebne som kua da hun ikke kan avle mer og det er som regel etter kun 3 år. At grisen er et av de mest intelligente dyrene som finnes og det er en grunn til at ordet “kjælegris” brukes, de har en enorm empati og kan trenes likt som en hund. At kyllinger blir kvernet levende fordi de er av feil kjønn og de som “gleden” å leve bor hele livet i trange små bur. Og alle disse dyrene har en ting til felles og det er de er fratatt et vanlig liv, gleden av å leve. Dyr vil leke, være glade og sosiale. De er flokkdyr, men blir plassert i båser og frattatt evnen til å bevege seg fritt, de utvikler skader på grunn av for liten plass og overbelastning på bein/rygg fordi de er blitt genmanipulert for å bli størst mulig på korterst mulig tid. De får liggesår, leddsykdommer, de er utsatt for hakking/halebiting, aggresjon og stress fordi de ikke får bevege seg fritt og andre sykdommer og atferdsfortyrrelser. Bare fordi de ikke har stemme til å si ifra betyr ikke at vi kan behandle dem slik.

Og ja- i Norge har dyrene det mye bedre enn andre steder i verden. Men vi alle har sett hjerteskjærende videoer av dyr som blir mishandlet eller som er på vei til slakteriet. Eller videoer av ulykker der de feks mister barna sine; de hyler og “gråter” akkurat som vi mennesker ville gjort. De forstår hva som skjer, de ser at dyrene rundt seg har det vondt, at de er stresset, de får dødsangst og har det helt forferdelig. Dyr er smarte, de har følelser og innstinkt likt som oss mennesker og dette endret totalt mening for meg. Jeg kunne ikke fortsette å støtte dette lenger. Det føltes ekstremt dobbeltmoralsk å synes synd på en søt gris på en video på Facebook, men samtidig støtte kjøttprodusentene her hjemme. Dyrene har gått igjennom akkurat den samme dødsangsten på vei til slakteriet her i Norge som ellers i verden. De vil ikke dø og jeg tok et valg. Det var på tide å tenke på noe annet enn mine egne smaksløker, vaner og behov.

Så valget mitt var lett. Mange tror det er vanskelig å bli veganer, men det er det ikke. Jeg savner ingenting. Kjøtt, ost, smør, melk, sjokolade og andre matvarer som jeg spiste ofte før gir meg avsmak nå. I mine øyne er det ikke mat. Når du vet hva som ligger bak den osteskiva eller glasset med melk så frister det ikke noe mer. Selvfølgelig var det en utfordring i starten å sette seg inn i alt, fordi jeg hadde levd hele livet på en annen måte. Jeg leste meg opp på ernæring, hva alt mulig av mat inneholdt og hva som var viktig å få i seg. Mange argumenterer mot veganisme med at man lider av mangelsykdommer fordi man får i seg for lite mat, proteiner og vitaminer. Det kan jeg si først som sist bare er løgn. Jeg har aldri følt meg sunnere, friskere og bedre enn nå! Jeg har en veldig aktiv jobb og livsstil, jeg sitter sjelden i ro og trenger ikke en powernap etter jobb for å få energi og i tillegg så er det ikke noe problem å trene mange ganger i uka heller. Om man har mangelsykdommer så er det ikke fordi man er veganer, da er man generelt dårlig på å få i seg riktig næring. Og uten å ha noe fakta å vise til bortsett fra min erfaring fra folk så er det stikk motsatt. Det er de som kjøper en baconpølse, burger eller sjokolade når de har lavt blodsukker som har dårlig kosthold, ikke de som har bananer, nøtter eller en bar i veksa si når de blir sultne.

Nå er det ca 1,5 år siden jeg ble veganer og det er det beste valget jeg har tatt noen sinne. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke ble veganer før. Det er ingen hemmelighet at jeg har endret mening om mye etter jeg ble veganer og grunnen til at jeg endret meninger og levemåte var rett og slett at jeg lærte hva som var fakta. Hvordan jeg har antatt diverse ting hele livet og derfor “unnskyldt” meg selv med det. Maten er jo én ting. Men etter jeg fikk opp øya og innså at dyr ikke er mat så fulgte mange andre endringer med også. Jeg innså hvor fryktelig egoistiske vi er, at det liksom er vi mennesker som har førsteretten på alt her i verden og ødelegger planeten mer for hver dag som går. Når det kommer til spising så må menneskene være de dummeste skapningene som har eksistert. Vi dreper utrydningstruende dyr for å beskytte de dyrene vi spiser, vi ødelegger miljøet for å fore dyrene vi spiser. Vi bruker mer penger, tid og ressurser på dyrene vi spiser enn på de menneskene som dør av sult. Og den største ironien etter all denne jobben vi legger bak er at vi spiser dyrene og det dreper oss sakte. I stedet for å innse dette tortureres og drepes millioner av dyr for at vi forsker på kurer på sykdommer vi får av å spise nettopp dyreprodukter.

Mitt største ønske er at fler vil innse hvor urettferdig og egoistisk vi lever. At vi alle har et ansvar for andre enn oss selv. At hver stemme telles, selv om det du gjør kan føles lite så utgjør det faktisk en forskjell. Det er ikke så vanskelig å gjøre verden til et bedre sted. Fryktelig klisje, men det er sant. 

Det har vært et spennende og lærerikt år som veganer. Det triste er all negativiteten som følger med å være det. Aldri før har jeg blitt stilt så til veggs med mitt syn på mat. Mange går inn i en forsvarsposisjon da dette blir et tema, og det etter de selv har tatt det opp for jeg gjør sjelden det selv. Jeg synes det er ekstremt viktig å snakke om, men jeg vil heller svare ordentlig på spørsmål enn å presse det på folk i alle sammenhenger. Jeg merker at mange er veldig hårsåre da de diskuterer dette og det tror jeg er fordi når de snakker med en veganer så blir de mer klar over at det faktisk er dyr de spiser og ikke bare en bit på en tallerken. De blir ukomfertable og de vil ikke bli konfrontert med sannheten. Jeg ble ikke veganer fordi det skulle gangne meg, jeg gjorde det på grunn av dyrene. At de ikke skal lide på grunn av meg. Jeg tror folk flest lever i en boble, at de ikke helt forstår og vil ta innover seg hva de faktisk gjør. For vi alle vet at dyr har menneskelige egenskaper som å føle smerte og glede, de husker og forstår, men det er lett å lukke øynene for det siden vi er vant med å spise dyr. Jeg har jo selv følt det slik tidligere så jeg vet jo hvordan det er. Det er ikke en diett eller en personlig livsstil, dette er ikke om deg eller meg. Det handler om rettferdighet.

Det jeg håper å se både blant venner og resten av verden er en holdningsendring. Nå er det mye lettere å få kunnskap om hva det er de faktisk støtter og selv om kanskje ikke alle vil bli veganere så bør alle bli flinkere til å spise mindre kjøtt og om de først kjøper det- støtt de som setter dyrevelferd høyere. Man må betale mer, men da har i det minste dyrene hatt det bedre. Jeg klarer ikke å forsvare at det er ok å spise kjøtt forde, men jeg forstår jo at det er bedre å kjøpe frittgående egg/kylling enn Firstprice sine. Ta valg som påvirker samfunnet til det bedre. Det eneste negative med å være veganer er at jeg kan føle meg alene sosialt sett, men her ser jeg allerede en forandring. Folk blir mer opplyst og vanlige butikker som Coop, Rema og Kiwi får inn mer og mer veganske alternativer. Det er kjempebra og gjør det mye lettere å velge et dyrevennlig alternativ. Verden er i forandring. Det er ikke lenger nødvendig å spise kjøtt for å overleve og heldigvis innser fler og fler at det er både bra for miljøet og helsen å kutte ned på forbruket.

 

 

Blogger hovedsaklig om Manchester United og livet som fotballsupporter. Kontakt: [email protected]
Posts created 337

25 thoughts on “et år som veganer

  1. Du burde sette igang en kampanje for å få inn gode vegetarpølser og burgere i norske matbutikker. Jeg har smakt det i utlandet, det er i endel tilfeller veldig godt. Men jeg har aldri sett det i Norge.

  2. Det ligger ufattelig mye lidelse bak mye av kjøtt- og fiskeproduktene vi overspiser av.

  3. Du har jo, etter hva jeg har forstått, en lidenskap for fotball.. Det medfører jo at du flyr en god del, og ved at du formidler billetter, medfører det igjen at flere andre flyr.. Altså du er med på å gjøre det lønnsomt for flyselskaper å fly flere ruter, en det som strengt tatt er nødvendig. Er det greit som veganer… Som vegetarianer ja, men som veganer?
    Og er det slik at alt du bruker av klær og sko, er av kunstmateriale? Greit som vegetarianer, men ikke for en veganer… Bare lurer jeg…

  4. hei. veganisme handler om å forårsake minst mulig lidelse for dyr og det er det jeg prøver på. At det å være veganer er bra for helsen og miljøet er en stor bonus, men jeg gjør det for dyrene først og fremst. Så det at jeg flyr ofte til England har ingenting med veganisme.. men selvfølgelig ikke bra, men jeg gjør mitt beste for miljøet ellers føler jeg (null kjøtt, meieri osv som er miljøversting nr en siden det er unødvendig, kjører alltid kollektiv, resirkulerer, kjøper mye kortreist mat osv).
    Billetter jeg selger går også hovedsaklig til folk som bor i Manchester. Jeg kjøper ingenting av pels, skinn, ull eller silke, men kan bruke bomull osv. 🙂

  5. Kuer, griser, sauer og andre dyr vi har på gårder osv vil aldri bli sluppet fri i naturen. Det er ikke plass, og de ville nok ikke overlevd heller.
    Dvs, slutter vi å spise de (etc), vil de bli utryddet på under 20 år.

  6. Det jeg sliter med ved de veganerne jeg har i mitt liv er at de setter dyr foran mennesker når det gjelder medlidenhet. De har for eksempel ingen kvaler om å kjøpe klær på H&M, Victoria’s Secret, Nike osv som beviselig har sysselsatt barn i flere land, attpåtil med ekstremt dårlige arbeids- og lønnsvilkår. Små barn er like forsvarsløse som dyr, men akk ja den fine kjolen på H&M må man ha…
    Ikke det at jeg har noe i mot prinsippet veganer, men perspektivet hos mange veganere sliter jeg med å oppfatte som noe annet enn hyklersk når vi ser det i sammenheng med alt annet jævelskap i verden som man glatt ignorerer.

  7. Flott innstilling, Ann Mari!!
    Så godt å høre at noen innser dyrs lidelse og menneskets grenseløse egoisme og syke grådighet!!!

  8. vel, jeg ser litt av poenget ditt, men det har jo ikke noe med veganere. Jeg kjenner dessverre ikke mange veganere personlig, men gjennom diverse forum på facebook har de mange diskusjoner og mitt inntrykk er faktisk helt motsatt. At som veganer har du tatt et valg som handler om å gjøre minst mulig skade, hovedsaklig for dyr, men også mange andre områder og mange er opptatt av nettopp det du påpeker. Når det er sagt så er det en veldig vanskelig situasjon da barnearbeid osv ikke er så svart hvitt som utnyttelse av dyr. Uten den jobben hadde mange familier sultet ihjel, ikke at det er en unnskyldning til de firmaene som gir de lav lønn og dårlige arbeidsforhold, det er også utnyttelse og forferdelig- men det er her vi forbrukere kommer inn i bildet; ved å boikotte slike merker og at media gjør det mer offentlig vil bidra til en forandring. Og her kan jeg kun snakke for meg selv og jeg gjør faktisk noe med det og vil tørre å påstå at det er fler veganere enn ikke-veganere som er mer opptatt av slik 🙂

  9. “Det er ikke mer nødvendig å spise kjøtt for å overleve”…
    Jøsses, var jo en måte å si det på.
    Kall meg gjerne egoist, men jeg spiser det jeg har lyst på og ser på mat som en nytelse og opplevelse. Viktig for meg er også variert kosthold og rett opptak av næring.
    Men ser du skriver generelt sett om dyrenes hverdag og de sine lidelser. Hva er ditt forhold til fisk (ikke oppdrettsfisk), og fisk du evt fisker selv?
    Hvordan forholder du deg til opptak av omega 6 og 3? Fortsetter du kjøret ditt uten å ta høyde for det så står du med en fot i grava når du er 50 med tanke på kreft og hjerteproblemer.
    Lest deg opp på Omega-6 problemer og balansen man bør ha mellom omega 3 og 6. Bare et tips.

  10. jeg spiser ikke fisk. omega 3 og 6 tar jeg i form av alger som har det samme tilskuddet som fisk. hvordan er jeg mer utsatt for kreft og hjerteproblemer enn de som spiser kjøtt og meieriprodukter?! meget spesielt å påstå

  11. Kommentaren til Bjørn over her er litt rar syns jeg. Det er masse her i livet som ikke er nødvendig som mennesker likevel gjør for nytelse og opplevelse. Det betyr ikke at påstanden om at vi ikke trenger kjøtt for å overleve er usann? Det er snakk om hvilke valg du tar og hvilke verdier du har. Ann Mari har valgt å holde seg unna kjøtt fordi hun har omtanke for dyrene. Det er nok ikke fordi hun hater kjøtt og kaster opp av tanken.. Jeg syns du selv skal lese deg litt opp på temaet! Det virker også som du opplever det at hun er veganer som et personangrep, noe det langt fra er 🙂

  12. Hei.
    Utrolig bra skrevet 😁
    Er selv veganer og kjenner meg igjen i alle “problemene” men å være veganer 😜 Er ikke jakten på proteinet som er problemet, men mennesker som skal prøve å leke lege 😂
    Bor selv på Raufoss og det er mange fordommer rundt akkurat dette her på Toten, men det er det nok over alt 😉
    Men stå på videre!

  13. Kva med veggdyr og lfc-fans,skal dei sparast og?
    Altso dyr er dyr,i det store og heile er det ikkje forskjel på dyr og menneske.Sistnevnte er smartare men me utslettar oss sjølve i detta tempoet.Me er alle i eitt med Universet,og skal me spara alt som er av liv so blir jordkloden til slutt overbefolka,noko som den allereie er av menneske.
    Altso eg likar tanken din om å spare dyr,du og dine vegetarvenner er med på å bevare jordkloden lengst mogleg,slek me held på i dag blir mange utryddningstrua dyr borte samstundes som menneska blir fleire og fleire trass i nesten daglegdagse bomber i Irak,Syria og i Afrika og andre stadar som tek mange liv.Fødselraten i U-landa er for høg.Dess betre levestandard me har jo mindre ungar kjem til verda seier forskarane.Hadde no resten av verda fått so lite ungar som me i Noreg so hadde det ikkje sett so gale ut.
    Det går Ad Dundas med heile jordkloden.
    Men for mange tusen år sidan måtte me jo jakte og drepe dyr for å overleve.Til og med indianarane tok jo til og med ein og annan bisonokse,og det er jo ikkje så lenge sidan,for å ikkje å snakka om eskimoene langt nord,kva lever dei av trur du?Trur ikkje dei er vegetarianarar.
    So mitt råd er å bli kannibal å byrja å ete lfc-fans he he!Berre kødda!

  14. Altso no kjenner eg ikkje ein eskimo personleg so eg veit ikkje om dei bur i nærleiken av sørpolen eller nordpolen, men eg har mest tru på det siste.
    Dessutan er det viden kjent at Ole Gunnar Solskjær er den store helten deira og at sel står på hovedmenyen,so det er best å lata dei få vera i fred.

  15. Ja kan ikkje akuratt seia at eg kjenner nokre kannibalar på nåverandes tidspunkt men eg har både canibal ferox og canibal holocaust og eit par andre canibal-filmar og for å ikkje gløyma dei gamle zombie-filmane til(Lucio Fulci og George Romero,samt filmane til Dario Argento) på dvd.Sjølv om Feroxen er råare var vel Holocausten innslag på Dagsrevyen fordi dei syntest at dei stygge scenene såg ekte ut.Ein annan film eg har på dvd er ein som heiter the exterminator som også var i søkelyset den gong.Ein fyr går gjennom kjøttkverna men det er jo ingenting i dag.
    Kan også nevna Troma filmane som du kan le deg halvt i hjel av.Toxic Avenger,Tromas War og Tromeo and Juliet,tøff musikk i sistnevnte i allefall!
    I tilleg til at nokre av desse filmane var halveis komediar(nokre er skumle og) var desse filmane kjent for sine stygge scener som i dag berre er blåbær nesten i forhold til det dei laga i dag,sjølv om det såg brutalt ut den tiden og.Filmane vart skamklipte og var svært vanskelege å få på video her i Noreg uklipte.
    Men ein annan ting desse filmane er kjent for er soundtracket som går langt utanpå dei filmane dei lagar i dag.
    Film-musikken til desse filmane er i dag ettertrakta på original vinyl eller på samlarutgavar på cd og nyutgivelsar på vinyl i begrensa opplag.
    Av kjente filmar av Fulci kan eg nemna Zombie Flesh Eaters,City of the Living Dead,The Beyond og for å ikkje gløyma House of the Cemetery(skummel,)og av George Romero kan eg nevna Dawn of the Dead ,og Day of the Dead frå 1985.
    Eg har sett ein remake av både Day of the Dead og Dawn of the Dead og dei kan ikkje måla seg med originalane på nokon som helst slags måte.
    Av andre grøssar filmar frå den tiden med tøff musikk kan eg nevna blant anna Re-Animator,Phantasm og Candyman.Ja ta med Maniac og da(joe spinell)!Kan jo også sjekke ut Evil Dead og Hellraiser filmane.Og Henry Portrait of a Serial killer ikkje minst,tøffe filmar alle saman.Med House of the Cemetery som den klart skumlaste.Var ikkje gamle karen da eg såg den for fyrste gong og det å gå ned ei sånn liknande kjellertrapp som i filmen vart litt skummelt etterpå.

  16. Hva med jakt da? Eller skyte dyr for moro skyld? Eller en forsvarsløs bjørn som sitter i et tre? Det er jo bare å Google navnet ditt og Christoffer Clausen.. Men du fikk vel godt betalt?..

  17. Jakt er ikke noe jeg støtter i det hele tatt lenger. Leste du i det hele tatt innlegget mitt? Aldri har jeg lagt skjul på at jeg har jaktet, men da spiste jeg også kjøtt. Jeg støttet kjøttindustrien på alle måter. Nå vet jeg bedre og har tatt avstand fra alt det innebærer.

  18. Hei.
    Må starte med å si at jeg syntes det er kjempe bra at du har tatt det valget som du har tatt. Utrolig bra av deg, men jeg er veldig nysgjerrig på hva var det som fikk deg til å snu? Husker for flere år siden jeg så bildet av deg på jakt i Afrika og ble så utrolig lei meg. Du så dyr flykte for livet og dø forran deg men likevel så valgte du å jakte. Så hva var det som snudde deg helt? Var det dokumentar evt hvilken?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top