#sjekkdeg

Dette blir nok det mest personlige innlegget jeg har skrevet her inne. Bloggen min handler om meg, livet mitt og hva jeg foretar meg, men jeg er på samme tid også veldig privat og jeg deler ikke så mye som mange kanskje tror. Men etter å ha lest om andres opplevelser om dette temaet føler jeg at det er en viktig ting å sette fokus på.

#sjekkdeg er en kampanje som ble startet av Det Nye og Kreftforeningen og jenta som sto i bresjen var Thea Steen (https://theasteen.com/blog/). Antall unge kvinner fra 25 til 29 som tok celleprøve for å unngå livmorhalskreft hadde sunket med 30 prosent og samtidig har forekomsten av livmorhalskreft økt blant unge kvinner. Denne kampanjen gjorde at mange tusen gikk å sjekket seg og den har nok reddet mange liv. 17. juli i år døde Thea Steen, 26 år gammel av livmorshalskreft. Jeg har også opplevd at noen jeg kjenner har tapt kampen mot nettopp denne sykdommen så jeg har alltid vist at dette har vært viktig, men jeg har også tenkt at det skjer ikke med meg. Har jeg vondt så går det jo alltid vekk. Jeg er ung og sprek og kreft er noe gamle mennesker får. Men livmorhalskreft kan dessverre ramme mange unge også, derfor er det så utrolig viktig å gå til fastlegen sin å ta en celleprøve. Dette gjelder ALLE. 

Jeg har i lengre tid opplevd at kroppen ikke har spilt helt på lag. Jeg er en aktiv person, trener regelmessig og spiser sunt. Jeg har ikke følt meg syk, men noen ting hadde forandret seg. Jeg har for eksempel aldri hatt menssmerter og det har aldri plaget meg før. Nå gjorde det plutselig veldig vondt og jeg kunne få denne følelsen og blødninger når som helst. Men der har du meg da; jeg tenkte at jeg helt sikkert bare hadde surret med p-pillene igjen og glemt en dag- slikt kan jo ødelegge syklusen. Men det ga seg aldri og jeg ble jo naturlig nok lei av å ha det slik. Så jeg bestilte en legetime. Og på grunn av at jeg hadde hatt det slik over lengre tid ville min fastlege sende meg til en spesialist i tillegg.

Mange jenter er redde for å gå til en gynekolog. Man blottlegger seg veldig og er i tillegg redd for at det skal gjøre vondt. Jeg er ikke den tøffeste når det kommer til smerte, men jeg kan med hånden på hjertet si at en celleprøve ikke gjør noe vondt i det hele tatt. Og det er over på under fem minutter. Du trenger bare ringe fastlegen din og hun fikser resten.

Jeg er veldig glad fastlegen min sendte meg til en spesialist. Her har de utstyr en fastlege ikke har. Damen jeg kom inn til sjekket meg med blant annet ultralyd og takket være den oppdaget hun en svulst. Dette kan være helt uskyldig og noe mange har uten at det betyr at det er noe feil, men man tar alltid en biopsi for å sjekke hva det er.

Mine prøver viste seg at dette dessverre er ondartet og jeg trenger en operasjon. Det er ikke en hyggelig beskjed å få. Jeg unner ingen denne følelsen, når man ikke helt vet hvordan ting blir. At du har noe i kroppen din som er ondartet, som kanskje kan vokse å spre seg, at hver gang du kjenner du har vondt i magen så kommer frykten. Det er ikke noe hyggelig og det har naturlig gått utover hvordan jeg har følt meg i det siste. Men jeg har allikvel gått på jobb hver dag siden, for det hjelper ikke å sitte hjemme alene å tenke worst case scenario heller.

I dag skal jeg opereres. Etter det er jeg helt frisk igjen og jeg kan legge dette bak meg. Jeg har vært heldig! Dette kunne ha utviklet seg til noe skummelt, men på grunn av at de oppdaget det tidlig så kan de enkelt fjerne det. Som sagt så ble dette ganske så personlig. Mye mer personlig enn hva jeg er komfortabel med å være, men alvorligheten i dette gjør at jeg føler jeg må skrive om det. Så vær så snill jenter; har du ikke tatt en celleprøve så ring legen din i dag. Det er virkelig ikke verdt å utsette.

https://kreftforeningen.no/sjekk-deg/

 

Blogger hovedsaklig om Manchester United og livet som fotballsupporter. Kontakt: [email protected]
Posts created 337

24 thoughts on “#sjekkdeg

  1. Godt, og modig skrevet, Ann Mari! Håper alt går fint med operasjonen, og god bedring 🙂

  2. Ble litt i sjokk her nå Ann Mari! Lykke til med operasjonen og masse god bedring! Detta går bra! Du er en tøffing!

  3. Så FANTASTISK at du skriver dette!!! Man vet aldri når det rammer en selv, uansett hvor “usannsynlig” det skulle føles!

  4. I slike tilfeller må rivalisering legges til side.
    Håper alt går bra med operasjonen, og riktig god bedring!
    Mvh
    Liverpool-fan

  5. Hei Fint og modig skrevet AMO håper at alt går bra med opperasjonen og du blir helt frisk ønsker deg alt godt 🙂

  6. Utrolig sterkt skrevet, krysser fingrene på alt går bra under operasjonen…og ikke minst god bedring!
    Jeg synes du alltid har mye intresangt å komme med både om fotball og livet, og dette kommer fra en Liverpool supporter =).

  7. Hei Ann Mari. Jeg har hatt kreft og kan på mange måter kjenne meg igjen i det du skriver. I det ene øyeblikket er alt slik det pleier, i det andre snus alt på hodet. I slike stunder gjør man seg store tanker om livet. Man endrer litt perspektiv og man blir et klokere menneske. Jeg er helt sikker på at det kommer til å gå bra med deg og at du er et flottere menneske på andre siden. Mvh willy

  8. Det er så bra at det blir fokusert mer på dette!
    Jeg var selv 23 år og gravid da jeg tok første celleprøve på rutinekontroll for gravide. Det viste grove celleforandringer og jeg ble tett fulgt opp under graviditeten. Disse gikk ikke bort av seg selv så jeg ble operert en stund etter fødsel, og i dag er jeg frisk med en kortere livmorhals.
    Jeg var veldig privat om dette og fortalte det til veldig få, men da jeg åpnet meg opp om dette så fant jeg fort ut at dette var alt for vanlig. Mange hadde celleforandringer og flere av mine venninner hadde også tatt samme operasjon. Jeg ble sjokkert over hvor vanlig det var, men ingen snakker om det! Så mange i min omgangskrets som var så liten og de fleste var da yngre enn 25…
    Det som ikke kommer frem ofte er hvorfor dette har blitt så vanlig. Det kommer jo rett og slett av et HPV virus (kjønnsvorter) som er seksuelt overførbart.
    Konklusjon er bruk kondom og sjekk deg!

  9. Silje: Veldig vanlig ja, dessverre. Det er et overførbart virus som de aller fleste seksuelt aktive har (70%), men ikke alle utvikler celleforandringer. Kjønnsykdommer som kjønnsvorter ol kan være en utslagsfaktor, men for mange (som meg) som aldri har hatt sykdommer før eller symptomer er det viktig å sjekke seg uansett.

  10. Silje: Kondom er dessverre ikke en sikker beskyttelse mtp. på HPV-smitte. HPV og kjønnsvorter kan man få om man bruker aldri så mye gummi, noe som er grunnen til hvorfor så mange får dette viruset i løpet av sitt liv. Eneste sikre beskyttelsen mot HPV-smitte, er da faktisk å avstå helt fra samleie hele sitt liv.
    Men, er absolutt for at man skal bruke kondom og sjekke seg 🙂

  11. Min samboer fikk konstatert kreft i livmorhalsen, og ble operert. Det er veldig tungt å få en slik beskjed, men de oppdaget det tidlig og legene er flinke, og det er fullt mulig å komme seg igjennom dette!
    Ønsker deg alt vel! Dette klarer du! 🙂

  12. man må ikke ha mange sexpartnere, det er visst risikofylt for mange typer sykdommer.

  13. ja, men da vet jeg det hvis jeg søker på navnet ditt om 50 år på nett at jeg aldri skal ta i deg, lykke til videre i livet.

  14. Dette klarer du Ann Mari, stå på videre! Håper du forsetter som spaltist også.

  15. Kjetil – syns det er oppriktig fascinerende at du har forbestemte meninger om antall sexpartnere AM har hatt! Jeg skjønner at dette kan virke pirrende å tenke på i mørke netter, men la oss nå ikke gå utifra at det nødvendigvis er antall sexpartnere som avgjør om du får HPV-viruset. Du trenger ikke engang å ha HATT sex for å få dette viruset. Ser du ikke forskjell på en kjønnsykdom og KREFT?

  16. Har også hatt livmorhalskreft, under svangerskapet. Etter cellegift, stråling og operasjon ble jeg kreftfri. Fått senskader av det men verdt å leve med så lenge kreften er borte!
    Unner ingen å gjennomgå dette.
    Det koster så lite med en sjekk.
    #sjekkdeg

  17. Det er et mye viktigt tema. Kjempeflott av deg å skrive på denne siden! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top