Kjære bønder

31.03.2016 - 20:44 33 kommentarer

Jeg ble nevnt i en diskusjon på Facebook som har tatt av i Totenmiljøet i det siste. Av ei jeg kjenner godt og respekterer selv om vi har ulike meninger, så ikke noe vondt til henne personlig (det går begge veier forøvrig, vi vet at begge tåler en diskusjon og har en god tone oss i mellon uansett). Vi er uenige i denne saken og slik er det bare, men vi er to personer med sterke meninger og istedet for å kommentere et innlegg der hvor hver eneste kommentar mot veganere får likes så skriver jeg heller her. Jeg ble også sitert i en artikkel på nett uten å gi tillatelse så jeg føler det er riktig å si min mening jeg også, for den er viktig og jeg vet at her inne har jeg folk som vil lese min mening. Jeg ble ikke veganer for å kritisere alle som spiser kjøtt eller for å svartmale bønder som jeg også har blitt beskyldt for. Jeg ble det først og fremst for min egen del fordi jeg mener ingen dyr skal lide for at vi skal bli mette når det er totalt unødvendig og jeg er stolt av at jeg aldri kommer til å være en påvirkning til at noen dyr skal lide eller bli produsert kun fordi jeg vil ha et glass melk. I tillegg er miljøet og helsen en god grunn til å velge en vegansk livsstil. Det kan diskuteres opp og ned i mente mellom meg og kjøttetere, jeg er ikke ute etter å vinne noe, men de som blir glemt oppe i det hele her er ofrene, dyrene! Og jeg er en person med påvirkningskraft og jeg vil bruke stemmen min for de som ikke har noen stemme i det hele tatt. Og det er dyrene, det er de stakkars kyllingene som enten går rett i en kvern fordi de er hannkjønn eller de som blir avlet opp for å bli kjøtt og lever hele livet sitt på så liten plass at de blir fratatt muligheten til å leve slik de egentlig skal. Det er kua som blir fratatt kalven sin tidlig for at de ikke skal knytte bånd, det er den samme kua som blir -unnskyld det sterke ordet- voldtatt for å hele tiden kunne produsere melk. Og hva skjer med henne når hun ikke kan det lenger? Rett til slakteriet. Dette skjer i NORGE!! Jeg sammenligner ikke det norske landbruket med de forferdelige videoene som viser dyremishandling på et ekstremt nivå fra feks Kina. Jeg ser forskjellen og jeg er glad at det er strenge regler i Norge og at det bidrar til trygg mat for oss. Jeg forstår at bøndene jobber dag og natt for at det skal gå rundt, sørge for korn, poteter og andre grønnsaker - kjempebra! Det er masseproduksjon jeg er imot og der har også bøndene skyld.

Bøndene argumenter for et godt, bærekraftig samfunn. Si hva dere vil, men det betyr dessverre ikke for dere å masseprodusere kjøtt- og melkeprodukter! Det er den desidert største miljøverstingen og gir større utslipp enn olje, gass og transport - tilsammen! Dette er fakta og at det ikke blir opplyst mer om i media eller at politikerne tar tak viser bare hvor trangsynt og korrupt verden er. Til og med Greenpeace skriver ikke om det fordi de er avhenging av økonomisk støtte og det vil de miste om de bruker det som en kampsak. Man kan ikke være miljøforkjemper og samtidig støtte denne industrien, ikke i 2016. Jeg gjør mitt for miljøet, jeg tar kun kollektiv transport, jeg kjøper økologisk og kortreist mat og resirkulerer, men det viktigste og beste jeg gjør er og ikke støtte kjøttindustrien. Jeg som andre er ikke perfekt, jeg flyr en gang i måneden feks- men jeg gjør mitt ytterste for å bidra. Jeg kan lett gi faen jeg også å kose meg med en digg ostepizza og heller kjøre bil istedet for å vente på toget, men om alle gir faen så vil ikke barnebarna våre ha en hyggelig planet å bo på. Jeg ber ikke alle totalvende livet sitt, men kutte ut på luksusen. For et kjøttstykke hver dag er faktisk luksus, det er ikke bærekraftig lenger. Mindre kjøttproduksjon betyr mindre forurensning og klimagassutslipp. En kg storfekjøtt gir 75(!) ganger høyere klimagassutslipp enn èn kg poteter. Kjøttproduksjon fører til klimagassutslipp fra hugging av skog til beiteland og fôrdyrking, fra drøvtyggere og fra gjødsling. Mindre kjøtt frigjør også jordbruksareal. Vi får mye mer kalorier ut av samme areal ed vegetarisk mat. Dermed blir det også lettere å skaffe nok mat til hele verdens befolkning. Kjøttproduksjon er også en betydelig kilde til vannforurensing og vannforbruk. Det går med 16 000 liter vann for å produsere én kilo biff. Ikke kom å si at dette er bærekraftig.

Jeg er ingen bonde, ikke kan jeg alt om matproduksjon heller. Men jeg kan nok til å forstå at dette er galt! Og jeg sammenligner som sagt ikke Norge med alt det fæle som skjer i Kina, USA og andre steder, vi har alle sett forferdelige videoer av dyremishandling og ingen liker det. Men dette skjer i Norge også! Om ikke like grotesk så blir dyr fratatt muligheten til å leve sitt fullverdige liv. Selv om det er gjort i alle år så betyr det ikke at det er rett. ?Men dyrene tenker ikke på at de skal dø?, ?de har det bra mens de lever? er det rettferdig selv om de har det ?bra? noen måneder eller år før de må bøte med livet fordi de ikke er nyttig lengre? Tenk deg om noen skulle tatt hesten eller hunden din fra deg fordi de skulle få mat? Vist faen hadde du satt himmel og jord i bevegelse for å stoppe det, og her er poenget mitt; et liv er et liv! Om så det er hund, katt eller gris. De er levende vesener med følelser og instinkter. Vi alle synes feks hundefestivalen i Kina er helt forferdelig der hunder blir mishandlet og må bøte med livet, men lignende ting skjer her også. Og alle har det samme ønske; de vil ikke dø, de vil leve. 

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle bli veganer, ALDRI! Jeg er fra Toten og er vant med bondelivet og at dyr var mat, min nærmeste nabo var bonde og jeg så at kuene ikke led åpenlyst mens de var i live og tenkte at det var greit. Ikke trodde jeg at jeg skulle bli en forkjemper for dette, om folk respekterer mitt valg så har jeg egentlig ikke noe stort behov å rope ut om mitt liv som veganer. Men når folk skriver ting som ikke stemmer, bruker mitt navn i innlegg for å fremme sin sak jeg er uenig i, og på grunn av at folk er flinke til å skrive og å formulere seg så tror de at det er fakta. Fordi de vil at det skal være riktig så de kan fortsette livet sitt med billig kjøtt. Og da har jeg ikke noe annet valg enn å stå opp mot strømmen å si min mening og å spre et godt budskap som bidrar til mindre dyremishandling og at planeten blir et bedre sted å leve på for alle. For jeg vet det fungerer, jeg ble veganer da jeg leste FAKTA om virkeligheten. Og det skjer ikke ikke bare i Kina, det skjer overalt. Også på Toten. 

Så kjære bønder, dere etterspør at vi skal kunne jobbe sammen for å sette fokus på det gode med norsk matproduksjon. Av åpenbare grunner kan jeg aldri støtte misbruket av dyr, men jeg støtter norsk matproduksjon så langt det lar seg gjøre. Og dessverre vil nok ikke kjøttproduksjonen forsvinne helt, men det er helt klart at vi beveger oss mer og mer mot en vegansk hverdag. Jeg støtter bøndene og mener at de må gå mer over på produksjon av grønnsaker og frukt. I dag er det mye større statlige subsidier til kjøttproduksjon enn til grønnsaksproduksjon og det må snus. Prisen på kjøtt må også økes for pris påvirker forbruket vårt enormt og prisutviklingen bør være stikk motsatt av dagens, det er heller ikke sant at sunt kosthold nødvendigvis er så fryktelig dyrt. . Slike tiltak hadde vært fantastisk og noe som må skje. Og alle har et ansvar her, det hjelper ikke å lukke øynene og å håpe på det beste. Alle kan ikke gjøre alt, men alle kan gjøre noe.

(Bildet viser forøvrig en frisk og rask veganer som ikke trenger tilskudd (-B12) fordi hun ikke spiser kjøtt;))

Dette innlegget er IKKE for å lage enda en diskusjon med dere som spiser kjøtt og støtter den industrien. Men jeg får allerede så mange spørsmål fra folk som vil jeg skal skrive mer om min veganske hverdag fordi dem er nysgjerrige om det eller er det selv og som veganer kan man føle seg ganske alene i Norge. Det er ikke særlig mye forståelse for det, men det er i ferd med å endre seg!

Peace out <3
 

33 kommentarer

Pål

31.03.2016 kl.21:06

Hei.

Bare lurte på en ting.. har du hund eller katt?

/Pål

Pål

31.03.2016 kl.21:08

Hei.

Lurte bare på en ting.. har du hund eller katt?

/Pål

Ann Mari Olsen

31.03.2016 kl.21:35

Pål: Nei, det har jeg ikke. Får jeg meg det skal jeg adoptere de.

Bullshit langvei

31.03.2016 kl.21:10

Fortell meg, har ikke du nettopp vært syk, slapp som en fisk og trengte masse kosttilskudd for å få det bedre?? Lykke til som veganer! Btw hvor mange dyr har DU drept med ren vilje?? Hvor mange har du skutt? Jeg blir kvalm av deg! 4 mnd som veganer og du trur du er Gud.. Hold munn!

Ann Mari Olsen

31.03.2016 kl.21:36

Bullshit langvei: Jeg fikk kraftig influesa og omgangssyke. Ikke noe med å være veganer. Ingen vitaminmangler bortsett fra D-vitamin som jeg fikk tilskudd av nå :)

Nordlandsbonde

31.03.2016 kl.21:10

Du skriver at vi bare kan bytte ut jordbruksarealet som går til dyrefôr over til menneskeføde. Her jeg driver så er det kun mulig å drive med grasproduksjon, og noe gullrot og potet. Timotei med kokte gulrøtter og poteter? - høres fristende ut?

Landbruk er å ta landet i bruk, og naturen. Vi kan ikke velge hvilket vær vi ønsker, eller hvilket jordsmonn vi trenger. Vi må ta til takke med de forutsetninger vår Herre har gitt oss. Det legger ganske store begrensninger på hva vi kan produsere . Så lenge vi mennesker ikke kaster oss etter timotei, så tilsier all fornuft at dette burde gå i dyrekjeften...

Til slutt, har du spurt den kua hva hun synes om å bli inseminert? det virker slik, for de tilegner henne menneskelige egenskaper, noe hun ikke har. Dyr skal ha det godt, jeg er ekstremt glad i dyra mine. Men IKKE EN GANG har jeg sett at en av mine kyr har vist antydninger til å bli "krenket" av å bli inseminert, ikke en gang. At vi avliver dem for å spise dem, selvsagt... studer din egen anatomi så ser du at vi mennesker er lagt for å spise dyrekjøtt...

Thomas Antonsen

31.03.2016 kl.21:20

Vil bare påpeke at det å være veganer er ditt valg og ingen andres og respekterer det :)

Men, jeg stusser bare litt. Kyrne våre bønder har idag eksisterer kun på bakgrunn av nettopp kjøtt og melkeproduksjon, men hva ville skjedd hvis ingen lenger produserer kjøtt eller melk? Ingen bestand regulering, ingen som tar seg av dem? Det dem er da er husdyr, i sånne mengder at bestanden mest sannsynligvis blir overgitt til seg selv. Fordi det er ingen som har økonomi til å ta seg av dem. Ei melkeku idag MÅ melkes pga hva kua har blitt fostret opp til å være. Å ikke melke ei ku kan være livstruende. Jeg ønsker ikke å kritisere dem som vil være veganere. Men man må ikke glemme hvor vår "ofring" av dyr kommer fra for å havne på matbordet vårt. En gang handlet det om overlevelse, selv om det ikke gjør det idag har tingenes tilstand medført til at vi har enorme mengder med fjøs fylt med dyr for å fylle verdens mager. Men ikke bare der, også i havet finner vi et matfat av dimensjoner. Vi har kanskje selv påført verden dette, men vi har kommet til et punkt at dyr og fisk som brukes til matproduksjon må kvotereguleres for og oppnå balanse. Selv om jeg er sterkt kritisk til hvordan mange behandler dyrene underveis, overfisking og ulovlig jakt. Det har nesten blitt en trend idag får jeg inntrykket av at man gjør seg selv grønn og skal ha en god "CO2 samvittighet", men hva har noen tenkt på hva som vil skje med miljøet hvis hele verden plutselig kuttet ut å slakte, melke og fiske........

Tåle Willerud

31.03.2016 kl.21:21

Hei

Jeg skal ikke si noe om ditt valg om å bli veganer, selv om jeg nok har en annen mening. Men du har en del faktafeil her, både angående miljøbelastningen ved kjøttproduksjon vs utslipp fra olje/kull, og angående ressursforbruk ved produksjon av en kg storfekjøtt. I tillegg synes jeg du bruker dyremishandling i en noe feil kontekst. Du kan godt mene det er feil å avlive dyr for å få mat, klær og andre artikler, men ikke kall det dyremishandling så lenge dyrene blir behandlet god når de er i live. Jeg er selv kjøttprodusent, men for oss er hele tiden dyrenes behov det viktigste, helt fram til slaktedagen. Jeg ønsker i hvertfall du skal komme å se hvordan dyrene har det, før du kaller meg en dyremishandler.

Gerrardfan86

31.03.2016 kl.22:00

Er ikke veganer eller vegetarianer (enda), men er nok mer og mer bevisst på hva jeg putter i meg, og hva dyrene evnt må gjennom, i tillegg til at vi spiser for mye kjøtt i verden i dag, og at det absolutt ikke er bærekraftig i lengden. Har slev vurdert i flere år å bli veganer/vegetarianer, men er mye god mat man går glipp av. Ville nok savnet pizza, kylling, og mye av den beste julematen (lutefisk, rakfisk, ribbe o.l.).

Men all respekt til deg som faktisk har tatt valget, og står ved det.

Jens Otto Ulseth

31.03.2016 kl.22:04

Jeg har ikke noe som helst problem med å respektere ditt valg av livsstil, men jeg tror du og mange av dine meningsfeller "går fem på" når det gjelder hvordan faktaopplysninger brukes.

Jeg skal ta et konkret eksempel:

Du skriver at det går med 16.000 liter vann for å produsere 1 kg biff. I Norge trengs det ca 76 m2 dyrkajord for å produsere 1 kg biff pr år.

16.000 liter vann fordelt på 76 m2 tilsvarer ca 210 mm nedbør pr år, og det er INGEN meteorologisk målestasjon i Norge som viser så lite regn pr år.

På det tørreste stedet i Norge med en slik målestasjon kommer det ca 280 mm nedbør pr år, så hva er problemet med bærekraftighet - om jeg tør spørre?

Mission X

31.03.2016 kl.22:19

Bra noen sier noe om landbruket. Det er pinlig å se intoleransen mange viser mot debattanter som har alternative meninger. Forbrukere og velgere står helt fritt til å mene det de mener om matproduksjonen som foregår i deres eget land. Uten støtte hos forbruker, mister de sin legitimitet. Får ikke forbruker ha meninger, erfaring eller ikke, mister landbruket enda mer legitimitet.

Det eneste en oppnår med å gnelle mot veganere og mennesker med meninger om landbruk, er at folk snur ryggen til. Å kritisere veganere er litt sånn 1998, og viser at man ikke henger med i tiden, ikke engang på trendene som rører seg blant forbrukerne som kjøper mat fra landbruket.

Og veganere kjøper da, meg bekjent, produkter fra bønder, om enn ikke kjøtt, men grønt. Folk som hodeverk av at noen ikke spiser egg og kjøtt, vel, de har for mye fritid.

Så Ann Mari, kjør på. som kritiserer deg bør være glad for at noen i det hele tatt gidder bry seg. De fleste gir en god dag, noe landbruket har fått smake på. Ved å skjelle ut alle som har meninger, taper de støtte. Og ved å angripe en veganer i 2016, tabber en seg bare ut ;)

Er det noe som ødeleggger landbrukets ry, så er det angrep på kritikerne og mennesker med meninger. De som angriper, har nok ikke så mye aning om hva som beveger seg utenfor sin egen krets. Det kan være ganske fordummende å bare snakke med folk som mener det samme som en selv, som jo er noe mange dessverre foretrekker. Dette kan, til syvende og sist, bli landbrukets krok på egen dør.

Så Ann Mari. Stå på;)

Hilsen fra media.

Mari Nyhavn

31.03.2016 kl.22:31

Liker godt det du skriver frk Olsen. Du er et flott forbilde!

Visste du at du nå kan få alle de beste bloggene på en og samme plass? Sjekk ut http://www.BloggRoll.No. Alt på et sted - Ikke gå glipp av noe:)

Sjekk ut:)

Ha en fin, fin kveld!

alejandro

31.03.2016 kl.22:55

I want to warn you about the health problems i got by eating Meat. I got Miasthenia gravis from eating cows brain, my Sister and her husband are both diabetics because of overweight and the use of antibiotics on cows.An article in a norwegian newspaper show a reportasje on fat children in china having 20 different kind of cow antibiotica in their blood. The chinesse population is having a health problem due good economicamente with obesity.

René K. Dalnoki

31.03.2016 kl.23:00

Det var en hel rekke med ganske sterke meninger. Jeg ønsker deg lykke til med det, og jeg vet sånn omtrent hva du har i vente. Jeg har vært vegetarianer hele livet (bortsett fra et ungdomsår jeg ville prøve forskjellige ting), og har for lengst gitt opp å forsvare alle fordelene med å være vegetarianer. Du kan jo bare tenke deg hvordan det var å vokse opp i en liten by i Norge på 60-tallet og ikke spise hverken kjøtt eller fisk. Jeg var dødsdømt. Alle helseråd tilsa at jeg ville ende opp med diverse mangler og sykdommer. Det tok ikke lang tid før jeg skjønte at det bare ble bråk av å ha sterke meninger om kjøttproduksjon osv., så jeg holdt munn og fortsatte å være mer sunn og frisk enn de fleste, uten noe som helst kosttilskudd noen gang.

Personlig tror jeg vi om 50-100 år ser tilbake med gru på "perioden da vi hemningsløst brukte enorme ressurser som det egentlig var mangel på, for å avle opp og slakte våre medskapninger, for så å glefse i oss kjøttet som vi egentlig ikke trengte".

Tom

31.03.2016 kl.23:46

Jeg har ingen problemer med veganere eller veggiser men jeg har et problem med de som skal belære meg om hva jeg skal ha på tallerkenen.

Og til info så krever jordbruk faktisk mer vann og energi samt utslipp i forhold til kjøtt, fordi vi bor i et kaldt miljø

01.04.2016 kl.00:33

http://www.t-a.no/nyheter/2015/03/26/Mattilsynet-%E2%80%93-Sterke-inntrykk-i-fj%C3%B8set-10793560.ece

http://www.t-a.no/nyheter/2016/03/29/%C3%89n-av-tre-mener-maten-er-for-dyr-viser-unders%C3%B8kelse-12529277.ece

Geriatriks

01.04.2016 kl.08:31

Hei Ann Mari :)

Jeg er ikke vegetarianer eller veganer eller noe sånt men har aldri gjort annet enn å respektere alle andres valg slik jeg håper de respekterer mine.

Jeg har ved flere tilfeller forsøkt å få svar på om vegetarianere/veganere mener at det ikke skal høstes av naturen i det hele tatt hva gjelder dyr? Jeg tenker på elg, rådyr, fisk, etc, etc.. Hvordan ser "veggiser" for seg samfunnet om ikke bestanden reguleres? Skal det bare gå seg til? Hvordan vil skogen, elvene, sjøen, havet se ut om man ikke høster av den?

Dette er ikke på noen måte noe kveruleringsspørsmål.. jeg rett og slett lurer på det :)

Totengutt

01.04.2016 kl.08:32

Ser mange skriver negative ting om deg og ditt valg, ikke tenk på disse. De sier ting som dem ikke har lest noe på. Du utfordrer matvanene til folk og det blir selvfølgelig møtt med avsky. Har sett alle de dokumenterene du har andbefalt, og har i tillegg lest meg mye opp ved siden av. Jeg har også tatt mitt standpunkt at vi må spise mye mindre kjøtt enn det vi gjør per dags dato. Det er verken bærekraftig nå, å i hvert fall ikke bærekraftig for fremtiden. 213.000 mennesker blir født hvert sekund.. ja selvfølgelig dør det også noen per sekund, men siden begynnelsen av 1900 tallet så har vi blitt 5,5 mrd mer mennesker på denne kloden, og mer blir vi. Det ikke mange vet er at bare 1 ku trenger ca 100-120 liter vann hver dag, den slipper ut 600liter med metangass per dag. Metangass er mye mer skadelig for klima enn Co2. og dette er bare noe av det som er skadelig. Vi har hverken plass eller nok dyr til og fortsette denne trenden som er i dag. Men Ann Mari, er kjempe stolt av deg for det valget du har tatt, ikke bry deg om de som skriver stygge ting! Keep up the good work.

Per

01.04.2016 kl.08:40

Hei du veganer :-) Er du klar over at vi i Norge har den kjøttproduksjonen i verden som forurensar minst? At vi er det landet i verden som brukar minst antibiotika i dyreholdet? At vi har verdens strengaste lovverk for dyrehold? At veterinæren kjem umiddelbart om du ringer og seier at eit av dine dyr har problem? At dersom du erstattar kjøtt med grønnfor, bidrar du til 7 ganger så høgt utslepp av klimagassar for å få i deg den samme energimengda som om du skulle ete kjøtt. At vatn faktisk går i kretsløp og ikkje blir verande i biffen til evig tid, men før eller sidan kjem ut i andre enden for å bli rensa av naturen og gjenbrukt? At dyr i Norge har høg produksjon heilt utan daglige hormonsprøyer på grunn av at dei har det godt og trives? Eg berre spør....

Stille vegetarianer

01.04.2016 kl.08:43

Det er så utrolig deilig at noen som deg gidder å ta denne diskusjonen, og svare skikkelig på alle mot argumenter av varierende kvalitet!! Selv gav jeg vel litt opp for 10-år siden, orket ikke disse håpløse diskusjonene, og har etter det levd som en stille vegetarianer som helst ikke snakker om tema- med mindre jeg blir konfrontert. Så takk for et viktig bidrag, det trengs!

Ann Mari Olsen

01.04.2016 kl.08:47

Ann Mari Olsen

01.04.2016 kl.08:47

Ann Mari Olsen

01.04.2016 kl.08:47

Ann Mari Olsen

01.04.2016 kl.08:47

Ann Mari Olsen

01.04.2016 kl.08:47

Ditt svar:

Ann Mari Olsen

01.04.2016 kl.08:47

Ann Mari Olsen

01.04.2016 kl.08:47

Ann Mari Olsen

01.04.2016 kl.08:47

Ditt svar:

Ann Mari Olsen

01.04.2016 kl.08:47

Ann Mari Olsen

01.04.2016 kl.08:47

Hilde

01.04.2016 kl.10:26

Hva hadde norge vært uten landbruk..de fleste å nesten alle dyr har det bra i Norge å dør på human måte !

Jens Otto Ulseth

01.04.2016 kl.10:41

Desrom du reiser på en - siger og skriver EN - sydentur med fly forårsaker du mer klimagassutslipp enn om du spiser norsk kjøtt, norske egg og norske melkeprodukter et helt år med et normalt norsk forbruk.

Marit

01.04.2016 kl.11:02

Så... Du er veganer, hipp hurra for deg!

Men.. Før du begynner dette motargumentet mot denne jenta du både kjenner, respekterer, og diskuterer med, synes jeg du skal lese litt mer enn bare på Noah sine sider. Kyrne blir "voldtatt" mener du. Da vet ikke du hva voldtekt er. For det første, så er det mange som bruker egen okse til bedekking. Voldtatt oksen kua? For det andre så blir ikke kua inseminert før ho er på "topp" i brunstsyklusen. Har du noen gang klødd ei brunstig ku på halen? Ho flytter den rett til siden, "velkommen inn!".

Jeg er FOR å menneskeliggjøre dyrene våre, til ei viss grad!!

Du skriver bl.a:Tenk deg om noen skulle tatt hesten eller hunden din fra deg fordi de skal få mat?

Nei, men kjære deg, det er ikke slik det fungerer... Tine/nortura/andre aktører kommer ikke og TAR melk eller dyr mot din vilje, det er jo hele poenget! Du kan jo velge å sitte igjen med alt selv,slakte selv,bruke selv!

Det er jo flott for deg at du velger å leve DITT liv som vegetarianer, nei unnskyld, veganer, men det er skremmende hvor mye feil du tar i innlegget ditt.

Sånn helt til sist så vil jeg fortelle at jeg ikke bor på gård, jobber derimot i to fjøs, et med sau og et med 45melkekyr. I tillegg har jeg både hest, hund og katt. Og joda, jeg hadde blitt rasende om noen hentet de dyrene mot min vilje. Men det hadde jeg blitt med sauene og kyrne også, noe annet når jeg selv er med å sende de avgårde på siste reis :)

Alladin

01.04.2016 kl.11:42

Fint du tar opp dette Ann Mari. Men jeg vil rette deg litt på dette om kortreist mat og utslipp (ikke kjøtt/dyreprodukter), ironisk nok så forurenser faktisk 1 tomat produsert i Norge hele 40 ganger mer enn f.eks 1 tomat produsert i Spania (inkludert st den har blitt transportert til Norge). Dette temaet ble tatt opp av Brennpunkt for noen måneder siden.

Ida C.G

01.04.2016 kl.16:08

Jens Otto Ulseth: Du må ikke glemme hvor mye vann dyret selv drikker da, kalven,kua og oksen og alle andre dyr som blir til kjøtt drikker jo mange liter hver dag

01.04.2016 kl.16:31

Flott skrevet! som du sier, så går du mot strømmen, og kommentarene her reflekterer det. Håper du ikke tar de til deg, de første som var for at slaveriet skulle ta slutt sto også imot strømmen. De som ikke vil lære er det ikke håp for, du har prøvd å opplyse her, men allikevel så holder folk fast ved det de mener sjøl uten å ha gode kilder på det de sier. Enn hvis de bare hadde lest seg opp på emnet! Stå på! :)

Stine

01.04.2016 kl.17:11

Superdupert!

Et veldig flott innlegg.

Et lite tips bare, sørg for å inkludere kilder, da blir man (kanskje) sett på som mer pålitelig. Det samme gjelder for de som har skrevet kommentarer tilbake til deg. Mye rare påstander der må jeg si.

Men uansett! Stå på, veldig glad du som blogger skriver om disse tingene, folk vet alt for, alt for lite om sannheten, fordi de trenger ikke vite det, og å ignorere det gjør ikke dem noe.

01.04.2016 kl.18:26

Nydelig skrevet! Stå på :)

Hulda

01.04.2016 kl.18:34

-venner av norsk landbruk- er her inne å kommenterer! De har oppfører seg som små skitunger! Nei- stå på du! ❤️

Ragnhild Kjelstrup

01.04.2016 kl.20:51

FLOTT Ann Mari! Fantastisk at du skriver dette og forteller leserne dine om veganisme. det jeg derimot ikke syns er fantastisk og flott er hatet og forakten fra leserne her, guri hva feiler dere!? Virkelig!?? Denne jenta forteller om valget hun har tatt for å verne om DYR og planeten vi lever på, hvorfor i (beklager ordvalg) helvete skal det møtes med negativitet?? At dere ikke tar samme valg for dyr, miljø og egen helse er UTROLIG synd, men at dere skal hate på et fint menneske som Ann Mari Pga. Veganisme er for meg uforståelig og gjør egentlig at jeg bare rister på hue av menneskeheten. Keep it up girl! :D <3

01.04.2016 kl.21:53

Hva skal man gjødsle med for at vi skal få grønnsaker hvis man ikke har dyregjødsel?Har ikke noe imot veganere.

Jens Otto Ulseth

01.04.2016 kl.22:18

Ser du har bedt meg huske på vannet som dyra drikker, Ann Mari Olsen.

Jada, jeg husket det, men skrev ikke at de pisser ut mesteparten av det, og da blir det til aldeles utmerket gjødsel for grønnsakene du liker å spise.

Ingrid

13.04.2016 kl.16:29

Jeg er veganer (vegitarianer 1 gang i uka for ikke å sprekke) TAKK for at du skrev dette, bruk stemmen pg spre fakta! Fint å ikke føle seg heelt alene😊

Skriv en ny kommentar

hits