derfor ble jeg veganer

“Veganer, hæ- hva er det?!” Ja, det var faktisk min første tanke da jeg hørte ordet og jeg skal innrømme at tanken på å leve et liv uten melk, egg, ost og andre produkter fra dyr hørtes helt sykt ut. Vegetarianer er én ting, men veganer hørtes veldig ekstremt ut. Det var det jeg tenkte da jeg først ble introdusert for det og alltid sett på “slike” som litt vel alternative og typisk “hippier”.

Jeg er fra Toten. Der er det naturlig nok mange bønder og jeg har vokst opp med bonde som nærmeste nabo og dyr som gikk fritt. Jeg har alltid vært glad i dyr, men slik jeg har vokst opp (som de aller fleste) så har også dyr vært mat. Det var bare slik det var. Kua var søt og den ga oss melk og kjøtt. Perfekt det da, særlig når de har fått gått fritt ute også deler av sitt liv? Ja, det var slikt jeg følte det.. Jakt er også noe mange driver med på Toten og for meg har det alltid vært en naturlig tanke at det er ok, for det er jo mat og kjøtt trenger vi for å overleve. Hvem har vel ikke vært på fisketur og spist sin egen fisk? Mange tror at laksen, salamien og burgeren dem spiser daler ned fra himmelen og jeg fikk ekstremt mye hat og kritikk da jeg selv dro på jakt. Men for meg var det naturlig og da syntes jeg at det var bedre å spise kjøtt som kom fra dyr som hadde levd hele livet sitt fritt og siden jeg var kjøtteter så syntes jeg det var ok, jeg forsvarte meg med at ja- sånn er livet, det er brutalt på mange måter og at dette ikke var noe verre enn å gå på Mc Donalds å kjøpe seg en burger.

Og jeg innser jo nå at det er en helt forferdelig tankegang å ha. Ekstremt egoistisk, men jeg viste ikke bedre da. Jeg var uvitene rett og slett. Da jeg satte meg inn i hva en veganer er og startet å lese masse fakta, se dokumentarer om hvordan kjøttindustrien er så fikk jeg sjokk. Jeg hadde aldri kunne sett for meg at det var så ille og jeg følte meg ekstremt dårlig da jeg satte meg inn i alt. Jeg følte meg som et forferdelig dårlig menneske og jeg forsto at jeg ikke kunne fortsette å ha denne tankegangen.

Jeg har hele livet trodd at melk er sunt og at det hører hjemme i et vanlig kosthold. At vi må ha kjøtt for å overleve og at det er greit at vi mennesker skal bestemme over andre liv bare for at vi skal bli mette. Samtidig som det stadig er større og verre miljøkatastrofer vi selv har skylden for og folk sulter i hjel. Og dette kunne vi stoppet om vi hadde kuttet drastisk ned på våres egne, egoistiske behov. At ku-inndustrien er den største miljøtrusselen på jord og all mat som går til kyr daglig hadde vært nok til å mate hele verden og mer enn det er helt sykt og vi alle må få øynene opp å gjøre noe selv.

Jeg sitter igjen med en helt forferdelig følelse inni meg etter å ha innsett hvordan dyr har det for at vi skal bli mette noen timer. En frustrasjon over og ikke vært klar over det før og en stor tristhet at mange aldri vil forstå heller. Jeg har sett så mange fæle videoer, jeg har grått og jeg viste at etter dette er det ingen vei tilbake. Det er mulig mange synes det er ekstrem, men jeg kunne ikke leve på den måten lengre og vil gjøre alt jeg kan for å ikke bidra til mer lidelse for dyr og for planeten vår.

Jeg vet jeg har en blogg som når ut til mange og jeg skriver dette innlegget til de som har spurt meg om det. For det er mange. De som kjenner meg vet jeg er en person med veldig sterke meninger, og mener jeg en ting så står jeg for det. Men man kan ikke diskutere fakta. Og fakta slo meg hardt i trynet og jeg ble veganer. 

Jeg har ikke noe i mot å snakke om dette, men det har faktisk vært litt slitsom siden mange har vært helt i mot det og jeg føler jeg må argumentere for hele tiden. Argumentere FOR at jeg ikke vil påføre dyr mer lidelse, at jeg ikke støtter den industrien som kommer til å ødelegge planeten vår og i tillegg helsen?! Og det går kun ut over meg, at jeg velger å spise kun plantebasert mat vil ikke ha noen påvirkning på deg vil det?! Og jeg tror heller ikke at lille meg skal forandre verden ved å kutte ut kjøtt og andre produkter fra dyr, men jeg synes alle har et ansvar, både for dyrene og miljøet og da MÅ det gjøres noe. Jeg tok et oppgjør med mine tidligere meninger og jeg har aldri følt meg bedre. Jeg spiser sunn god mat hver eneste dag. Det finnes erstatninger for det meste og jeg savner ingenting av det jeg spiste før. Mange er redd for å ikke få i seg proteiner, men det er ikke noe problem. Jeg har aldri spist så sunt og variert som nå og i tillegg finnes det proteinpulver om man trenger det. Jeg har levd denne livsstilen i mange måneder nå og vet at om jeg kan så kan alle.

Som sagt, jeg skal ikke bli en freak og bare blogge om veganere! Men noe som gleder meg er at noen av vennene mine har vist interesse for dette og ville jeg skulle sende dem linker til noe jeg har snakket om og da samler jeg det heller i et innlegg her så kan alle som har vært nysgjerrige lese det her.

Er det en film alle bør se så er det Earthlings. Det er blant annet Joaquin Phoenix og Moby som står bak den og den har fått stor oppmerksomhet fra hele verden og Ellen DeGeneres ble veganer etter å ha sett den. 

Earthlingshttp://www.nationearth.com/earthlings-1/

Den andre filmen som var den første jeg så var Cowspiracy og jeg ble veganer etter å ha sett hele. Den finnes blant annet på Netflix.

Forks over knives viser helsefordelen med en plantebasert livstil kontra den mange lever nå. Den viser mange eksempler på gamle og nye studier som peker en vei og det er at vi mennesker ikke trenger kjøtt og dyreprodukter for å leve sunt, heller tvert i mot og mange syke har blitt helt friske etter å ha blitt veganere. Finnes også på Netflix og Youtube.

Best speech you will ever hear  https://www.youtube.com/watch?v=es6U00LMmC4 

http://veganerliv.com/2010/09/ernaering/

http://veganerliv.com/2010/09/vitaminer-og-mineraler/

http://veganhealth.org/articles/intro

http://nutritionfacts.org

http://nutritionfacts.org/topics/dairy/

http://www.forbes.com/sites/fayeflam/2014/10/30/holy-cow-study-suggests-milk-is-bad-for-bones-heart-has-the-medical-establishment-lied-to-us/

http://www.peta.org/living/food/reasons-stop-drinking-milk/

http://nutritionstudies.org/12-frightening-facts-milk/

http://nutritionstudies.org/no-body-needs-milk/

http://nutritionstudies.org/how-to-get-calcium-without-dairy/

http://www.peta.org/investigations/

http://www.peta.org/features/ultimate-new-years-resolution-go-vegan/



 <3

 

Blogger hovedsaklig om Manchester United og livet som fotballsupporter. Kontakt: [email protected]
Posts created 337

57 thoughts on “derfor ble jeg veganer

  1. Å bli vegetarianer er den mest trendy spiseforstyrrelsen blant bimboer som har sett alt for mange Disneyfilmer og derfor tror at alle dyr er akkurat som små mennesker som liker å forteller hvor snille og greie de er i form av musikalske dansenummer. Hadde Pixar laget filmer om en søt liten babytomat som kommer bort fra familien sin og må ut på en reise sammen med en gulrot og potet for å komme tilbake til kjærstetomaten sin, så ville du garantert sluttet å spise grønnsaker isteden.

  2. Ja, jeg kjenner min venn som har det. Du har lov å være vegane. ingen har sagt forbudt til deg 🙂
    Bra at du heier Manu, samme som meg 😀 😀
    Ha en forsette god dag

  3. Har ingenting imot veggiser eller veganere så lenge de ikke blander seg opp i hva jeg har på tallerkenen eller prøver å moralisere over mitt valg av mat.

  4. TUSEN takk for at du bruker din posisjon til å nå ut til nordmenn med dette!!! Jeg deler akkurat de samme følelsene du beskriver og det er så frustrerende å måtte “forsvare” hvorfor man ikke vil utnytte og påføre andre vesener for egen nytelse.
    Jeg var vegetarianer i 2 år, men da jeg så cowspiracy i august da måtte jeg kutte ut hva jeg dreiv med. Jeg måtte bli veganer. Når man vet fakta klarer man ikke ignorere det. For det er det alle andre gjør: ignorerer fakta. Derfor er det så bra at du deler dette slik at flere kan åpne øynene sine!
    Jeg har aldr følt meg så sunn både i kroppen og til sinns siden valget ble tatt. Det gjør noe med en når man lever etter gode etiske verdier.
    Stå på videre! Jeg har merket at så lenge man har verdighet og stolthet over valget, så har andre respekt for deg. Jeg har stor innflytelse merker jeg vedr temeaet og fått flere venner og nye venner til å redusere kjøttinntaket sitt og de er veldig nysgjerrige. Dette er bare starten! Når det å være veganer blir en del av normen så blir verden et fint sted å være for dyra også. Mennesker eier ikke planeten!

  5. Bra valg! Går i den retningen for meg og. Tror det er sånn at jo mer man setter seg inn i hvordan dyrene har det, jo kjipere føler man seg når man trykker et svært kjøttstykke i truten. Pluss at det er utrolig mye god veggis mat man kan lage 🙂

  6. Dyr spiser dyr.
    Dyr spiser også mennesker, og et menneskelik får aldri ligge lenge utendørs før en rekke skapninger kommer og gnager på det. Hvis et levede menneske har forvillet seg ut i ødemarka, går det heller ikke lang tid før flere dyr tripper rundt og venter til offeret skal falle om, slik at de kan glefse i seg godbitene så snart middagen ikke evner å kjempe imot.
    Til og med hundeeiere har opplevd å bli spist på når de sover, av de “trofaste” bikkjene sine.
    Flere dyrearter spiser faktisk sine egne barn!
    Så hvorfor skal ikke mennesker spise dyr? Vi er også dyr.

  7. ”- Å bli vegetarianer er den mest trendy spiseforstyrrelsen blant bimboer som har sett alt for mange Disneyfilmer og derfor tror at alle dyr er akkurat som små mennesker som liker å forteller hvor snille og greie de er i form av musikalske dansenummer. Hadde Pixar laget filmer om en søt liten babytomat som kommer bort fra familien sin og må ut på en reise sammen med en gulrot og potet for å komme tilbake til kjærstetomaten sin, så ville du garantert sluttet å spise grønnsaker isteden.”
    HA HA HA HA 😀 !!! Årets feteste innlegg !!
    Seriøst; å ei heller spise noen former for sjømat, anser jeg rett og slett for å være mindre intelligent. Veganere søker oppmerksomhet, og ønsker å være spesielle – the chosen one.
    http://fitnessbloggen.no/vegan-kosthold/

  8. “En vismann ble en gang spurt hvorfor man ikke bør spise kjøtt. Han svarte: man bør spise det som er minst følsomt.”
    Ikke bry deg om de ufine og upassende kommentarene til uvitende mennesker! Folk må få spise hva de vil – kanskje med unntak av hverandre – men å rakke ned på noen for sin egen menings skyld viser tydelige mindreverdighetskomplekser. Det du gjør er bra og inspirerende for andre, som er klar for det. Stå på Frøken! 🙂

  9. Stå på, støtter deg 100%!
    Jeg har vært vegetarianer i 25+ år, og aldri angret. Det meste av kostholdet mitt er også vegansk, og det har gått helt fint. Jeg har lært hvor god mat man kan lage uten kjøtt og fisk.
    Ignorer de som søker å gjør narr av oss. Vi har et etisk ansvar, og det kan vi helt fint ta. Dyr spiser dyr. Ja, det er sant, men hvor mange dyr har et valg? Vi har både et valg, og innsikt i konsekvensene av våre valg. Det gir oss et mye større ansvar enn man kan pålegge andre dyr. Sammenligningen blir derfor feil.

  10. “Dyr spiser dyr. Ja, det er sant, men hvor mange dyr har et valg?”
    Hahahahahahah
    Så du mener løver, hai, krokodiller og gribber ville foretrukket å spise brokkoli hvis de kunne velge?
    Tull og tøys.
    Mennesker har skarpe tenner av en grunn

  11. @Tøv
    Om de var i stand til å reflektere over konsekvenser av sine valg, og hadde alternativer, så ja.
    Men ikke alle dyr kan reflektere over dette. Tydeligvis.

  12. Ikke ofte jeg leser blogger, men jeg synes det er veldig bra at du som en kjent blogger sprer det gode budskap om veganisme. Jeg har vært vegetarianer i 3-4 år og har som nyttårsforsett og bli helt veganer. Hovedgrunnen for meg er at jeg klarer ikke tenke på at det jeg spiser har gått gjennom smerte, angst skrekk og lidelse kun for min nyttesak. Det synes jeg er helt grusomt. Egg synes jeg er bare ekkelt, det er jo bare celler fra høna, og melk som har vært inni kua, nei takk. Jeg liker å tenke på et sitat fra Leonardo Da Vinci, som sa så fint: “My body will not be a tomb for other Creatures”. Det minner jeg meg alltid på de gangene det er vanskelig.

  13. “Om de var i stand til å reflektere over konsekvenser av sine valg, og hadde alternativer, så ja.”
    Dette var dagens! =) Takk for at du beviser akkurat hvor naive og godtroende naut vegetarianere er.
    Om ikke annet, er dette ytterligere bevis på at å bli vegetarianer er en psykisk tvangslidelse, i likhet med folk som utvikler frykt for bakterier og blir besatt av å vaske hendene til de blør. Jeg ville nesten synes litt synd på dere, hvis rasjonaliseringen deres ikke hadde vært så underholdende.
    Men selv om det er veldig enkelt å le det bort, er de negative sidene ved en vegetarisk livsstil overveldende, og ofte utvikler det seg faktisk til å bli livstruende. Derfor har det vokst frem en hel legeindustri for rehabilitering av vegetarianere som er mentalt forstyrret og livstruende fysisk syke.
    Til eksempel kan jeg nevne at mellom 30-50 % av kvinner som søker hjelp for anoreksi og bulimi, er vegetarianere. De har ofte mangel på tryptofan, serotonin og sink:
    Tryptofan sørger blant annet for vår velvære og selvtillit. Det meste av vegetabilsk mat inneholder mindre tryptofan enn animalsk mat.
    Lavt serotonin kan føre til blant annet spiseforstyrrelser, depresjon, migrene, fibromyalgi, bipolar lidelse, tvangs- og angstlidelser.
    Sink er med på å styre appetitten vår, så et lavt sinknivå vil derfor gi dårlig appetitt. Sink spiller også en rolle i blant annet sinnslidelser og spiseforstyrrelser. Rødt kjøtt og eggeplomme er de beste kildene til sink.
    Vegetarianere bytter ofte ut kjøtt med soya, for eksempel i form av tofu, soyapølser, soyamelk osv. Soya som ikke er fermentert, inneholder både mye antinæringsstoffer og enzymhemmere, i tillegg til fytoøstrogener som senker testosteronnivået (og libido/sexlyst). Soya er også et goitrogen som kan ødelegge skjoldkjertelen og føre til stoffskiftesykdommer.
    Mangel på vitamin B1 senker også appetitten, og veganere får altså en ond sirkel med mangel på næringsstoffer, som fører til tap av appetitt, og igjen enda mindre matinntak og næringsstoffer.
    Akkurat som andre kjøttetende dyr, er vi fullstendig avhengig av å spise kjøtt og fisk for å leve sunne og, ikke minst, LYKKELIGE liv. Ingen mentalt friske dyr ville valgt bort livsviktige næringsstoffer om de fikk sjansen, spesielt ikke hvis de “var i stand til å reflektere over konsekvenser av sine valg”. Lol.

  14. Jeg skjønner helt ærlig ikke hvorfor folk skal legge seg opp i hva folk spiser? La nå jenta være veganer uten å bland dere med det. Skader vel ingen det?

  15. Det er også fullt mulig å leve hele livet uten å ta sertifikatet, drikke alkohol, ha sex, høre musikk, danse, stå på snowboard, hoppe bungee, lese bøker, se film, reise til andre land, snorkle og henge i hengekøye…
    Men om du prøver å skryte av det, så vil det alltid bare fremstå som litt trist.

  16. John Smedstuen:
    For det første så er det faktisk enormt skadelig å være vegetarianer.
    For det andre er det også farlig om en bloggkjendis poster en slik sak, og lettpåvirkelige lesere ikke finner en eneste kommentar som påpeker hvor skadelig det er. På akkurat samme måte ville det vært like farlig om en bloggkjendis poster innlegg om hvor gøy det er å ta narkotika, eller unngå å vaksinere barna sine, og det ikke var en eneste kommentar som påpeker at det finnes forskjellige meninger om dette.
    For det tredje: Hvorfor føler alltid vegetarianere behov for å hyle og skrike ut for hele verden at de er vegetarianere? Det er ikke mange kjøttspisende mennesker som skriver offentlige innlegg om “DERFOR SPISER JEG KJØTT!”, lager lister med beste filmer om kjøtt, eller forlanger å få spesielle kjøttmiddager når de er på besøk hos vegetarianere. Samtlige vegetarianere gjør så stort poeng ut av dette, at det er åpenlyst at det ikke handler om et reflektert valg, men heller er et behov for oppmerksomhet. Hvorfor kan de ikke bare gomle grønnsakene sine, akkurat som andre gomler kjøtt, og la det være det?
    Og sist men ikke minst: Hele poenget med et kommentarfelt er at lesere skal kommentere! Så lenge kommentarene ikke er truende/rasistiske/osv, så må man tåle at folk er uenige. Ellers får man heller slutte å blogge, og heller dele tekstene sine med venner som man vet har akkurat samme meninger som en selv.

  17. Utrolig bra skrevet og at temaet blir belyst! Jeg så på Cowspiracy i går kveld, og jeg fikk helt sjokk. Jeg visste hvordan dyrene ble behandlet (tross glansbildet bønder og slaktere gir), men jeg visste ikke at landbruk var den største årsaken til drivhusgasser og global oppvarming! Underveis i filmen bestemte jeg meg for at jeg må kutte kjøtt, og bli pescetarianer. Ja, jeg går glipp av godt kjøtt som jeg alltid har elsket, men iht fakta er det virkelig ikke verdt å spise kjøtt!

  18. om vi alle hadde satt oss ordentlig inn i kjøttproduksjonen, hadde nok ingen av oss spist kjøtt.. men ja vi er egoistiske, og vil ikke vite det vi EGENTLIG innerst inne kanskje vet.

  19. Hmm…fjorland oksekjøtt frå ifjor er ikkje noko for deg altso..?
    HAHA berre kødda,står respekt av det å bli veganer eller vegetarianer,eg hadde ikkje klart det.
    Det er nok ein sunn livstil,ingen tvil om det.
    Eg trur Lillian Muller er ein av delane og ingen har fleire cover på framsida av Playboy enn ho.
    Og Bill Maynard som spelar Claude Greengrass i Med hjarta på rette staden er også vegetarianar,det hadde eg ikkje trudd men han er visst det.

  20. Hva er vegetarianernes forklaring på kjøttetende planter? Tror dere at disse plantene også egentlig ville spist andre planter om de kunne velge? Eller er plantenes eksistens bare en del av den skumle kjøtt-konspirasjonen?
    Må være litt frustrerende…

  21. @Marlene Nilsen
    Hvis alle hadde satt seg ordentlig inn i kjøttproduksjonen, så hadde man nok sluppet slike missinformerte tekster om hvor “farlig” det er å spise kjøtt.

  22. Hadde bare alle visst hva de støtter opp om ved å spise kjøtt / kjøpe kjøtt fra industriell produksjon, hadde nok langt flere blitt vegetarianere/veganere. Dette er et tema det er viktig å opplyse om.
    Nærmest alle vet at ulike transportmidler forurenser, men hvor mange er faktisk klar over at kjøttindustrien står for en mye høyere prosentandel av klimautslippene? De færreste, dessverre. Godt å se at du bruker stemmen din på de som ikke kan bruke den selv (dyrene)

  23. Hei liker bloggen din. Siden du nå har gått over til kun vegetabilsk føde bør du også sette deg inn i den businessen. Planter kan ikke velge om de skal drikke eller hva de drikker, de bare gjør det, da er det utrolig viktig at man ikke gir planter kunstig gjødsel osv. Resultatet av feil gjødsling er planter med færre eller få næringssnæringsstoffer og vi vil jo ha mest mulig vitaminer og mineraler. Økologisk er i dag ett ord som blir misbrukt av bransjen grovt så søk opp kilder og sjekk produsentene! Det tryggeste er å dyrke det meste selv. Lykke til.

  24. hater alle de idiotiske kommentarene her, omg klikker
    en løve kan ikke være veganer, for løver er faktisk kjøttetere. vi er altetere, vi kan velge bort dyrene og lidelsen. en løve har instinkter, ser hanhun en zebra så blir den tørst etter mat. lol. ser vi en kanin, klapper vi den. lol
    og planter har følelser? wtf. planter har ingen vilje til å leve, planter har ikke et nervesystem på samme måte som dyr. at de kan høre at de selv blir spist og sender signaler til planter rundt seg, betyr ikke at plantene lider
    kunne fortsatt men orker ikke bruke tid på slike dumme kommentarer lol
    godt jobba,
    hilsen veganer selv <3

  25. For det første, bra for deg Ann Mari! Er selv i en slags overgang. Er vegetarianer nå, og spiser så lite animalske produkter som jeg klarer.
    For det andre: hadde vært interessant å se noen kilder på alt det du påstår, @Tøv.
    For det tredje vil jeg påpeke at selv om Cowspiracy er en dokumentar som definitivt får opp øynene til mange, så er det også ekstremt mange feilkilder i den… den er ganske biased, så som kilde og argument ville jeg latt vær å henvise til den (slik at man kan bli tatt mer seriøst).

  26. Kult at du skriver om detta! Dyr treng ikkje å vere menneske for at ein skal la vere å drepe og spise dei. Stå på 🙂

  27. Hei!
    Så fint innlegg du har skrevet, med mange gode linker. Supert at du har tatt valget om å bli veganer! Det samme gjorde jeg for litt over et år siden, etter å ha vært vegetarianer i mange år, og jeg er kjempefornøyd med det! Det føles så bra å ikke lenger støtte en voldelig og miljøskadelig industri.
    Kjenner igjen det du skriver om å bli trist og frustrert over alt det fæle vi gjør mot dyrene og mot miljøet gjennom dyreindustriene, og hvor slitsomt det kan bli å måtte forsvare det at man ikke ønsker å påføre andre lidelse. Vil anbefale deg podcasten “Food for thought” av Colleen Patrick-Godreau, den har hjulpet meg mye! Hun snakker om alt relatert til veganisme, men det er særlig episodene om kommunikasjon med andre, samt bearbeiding av følelser over alt det grusomme som skjer, som har hjulpet meg. Du finner den på alle podcast-apper 🙂 Her er også et foredrag av henne: https://www.youtube.com/watch?v=xWD1Zze5Qo4
    Mange kommentarer her som avslører at de som kommenterer ikke har sjekket ut linkene du la ut eller lest seg opp på temaet i det hele tatt.. Ingen synes synd på planter eller bruker løver som etiske forbilder før de argumenterer mot en veganer. Anbefaler facebook-siden “Vegan Sidekick” hvis du ikke følger den allerede – der kan man gå inn og le av alle de merkelige og lite gjennomtenkte argumentene man får høre!
    Lykke til videre, og takk for at du sprer budskapet! 😀

  28. Flott skrevet innlegg! Er så fint å se når folk som har stor påvirkningskraft tar det på alvor og bruker stemmen sin til å gjøre en forskjell. Jeg bidrar med mitt og du med ditt, men vi kan ikke gjøre det alene. Vi trenger ALLE med i kampen for en bedre fremtid! Det er en av grunnene til hvorfor vi hyler sånn ut 😉 Ignorer de dumme kommentarene ovenfor, er så mye tull. Unnskyldninger og rasjonalisering for å slippe å endre på sin egen egoistiske oppførsel. Stå på videre, gleder meg til å lese mer fra deg! Hilsen veganer (i over 1 år) og ny fan

  29. kjempebra skrevet! blir så oppgitt over mange av kommentarene, men statistikken viser heldigvis at flere og flere innser fakta, og går over til et kosthold som ikke er like skadelig for folkehelsen, resursfordelingen, dyrene og miljøet <3 stå på, du er tøff!

  30. Sykt bra! Heier på deg! Er bare lactovegetarianer selv, men prøver å lene mot et vegansk kosthold så mye jeg klarer.

  31. Kjempebra skrevet. Håper du kan lage et innlegg til som besvarer noen av de hysterisk morsomme kommentarene: planter føler smerte og vi er dyr så derfor må vi spise dyr. Folk tenker jo ikke lenger enn til nesa si.

  32. Bra skrevet! Og som vanlig ser jeg de samme dumme kommentarene fra kjøttspisere om og om igjen!
    Er selv veganer, godt voksen, sunn, sterk og frisk!
    Heier på deg jeg også 🙂

  33. Kjempebra innlegg! Liker at du opplyser leserne dine om noe som er så utrolig viktig, fortsett med det!

  34. Fantastisk at du skriver om dette! Veldig mange i kommentarfeltet her burde ta en titt på den fantastiske og saklige guiden til Vegan Sidekick, som tar for seg absolutt alle mulige argumenter mot veganisme som folk kan tenke seg — argumenter jeg selv også brukte fordi jeg rett og slett ikke hadde fått noe godt svar på det før. Men heldigvis finnes det fornuftige svar og perspektiver man ofte ikke tenker over selv. Ellers kan du, Ann Mari, så klart bare klippe og lime fra dem og svare som det måtte passe 🙂 Hepp: http://www.vegansidekick.com/guide

  35. hahahha herregud kommentarfeltet , sjekk ut vegan sidekick på facebook! nydelige tegneserier som latterligjør alle disse påstandene folk kommer med, ignorante mennesker som ikke vil høre at de må forandre livsstil. stååå på! vegansøster <3

  36. TAKK for at du deler et viktig budskap! <3 Det er så mange som ikke en gang er klar over dette, og alle monner drar! Jeg er vegetarianer selv, men kutter stadig ned på meieriprodukter fordi jeg vet at det også er feil. Må også bare si at jeg blir frustrert og irritert over mange drittslengere som ikke vet bedre. De vil rett og slett ikke innse fakta!

  37. Synes det du gjør er helt fantastisk! Herlig å se at en person stor påvirkningskraft faktisk tar ansvar for egne handlinger. Tusen takk for at du deler dette! Hvis alle hadde sett Earthlings, hadde alle disse “planter har følelser”-folkene også vært veganere. De fleste lever i ignoranse, kun fordi de ikke GIDDER å ta ansvar og faktisk opplyse seg selv om hva de faktisk bidrar til. How much cruelty can you swallow?

  38. Haters gonna hate!
    Du har gjort et bra valg, og du er i godt selskap 😉
    Ignorer alle som bare driver med edder og galle, de har ikke skjønt det du har forstått 🙂
    Legger også merke til at haterne ikke bruker fullt navn, så det viser vel litt hvor tøff de er. Det er lett å være idiot når man kan være anonym.
    Lykke til, og håper du finner veien inn i veganske grupper på f.eks. Facebook 🙂

  39. Flott innlegg. Vært veganer i ca 1 år nå, og aldri følt meg bedre. Så snart man begynner å lære om veganisme så er det ikke tvil om hva som er det riktige å gjøre.

  40. Come to the green side. We have hummus!
    Tihi! Så herlig at du har gått over til et plantebasert kosthold og bruke plattformen din til å informere andre!
    Lykke til på ferden videre! Det eneste du vil angre på at at du ikke gikk vegansk tidligere (:

  41. Kjempe bra innlegg! Ble rett og slett litt rørt, for jeg ble så glad av å lese om hvilke vslg du har tatt, i tanke på at du til og med har pleid å jakte! Kjempe kjempe bra.

  42. Kjempe flott innlegg!Har selv vært veganer i 1 1/2 år på grunn av dyrene, miljøet og helsen min og jeg har aldri følt meg bedre! Stå på! 🙂

  43. Mot kan defineres slik; å inneha esensiell informasjon og våge å gå ut med det selv om du vet at du blir upopulær blant massene. Du er modig og du er ikke ekstrem. Det som er ekstremt, er å lære barna våre å være glad dyr, for så å lære dem at det er greit å skade dem man er glad i. Stå på og ikke bry deg om nedlatende kommentarer fra de som ikke vet bedre! <3

  44. Gi det noen tiår så er vi alle veganere. Forrnuftig av ulike grunner. Både for miljøet, helsen og dyrene.

  45. Bra valg! Det eneste rette for oppegående folk med empati og konsekvensforståelse!
    Stå på! 🙂

  46. Hvis du vil spise gress med gressklippersaus så er det ditt valg. Men dere veganere er så ivrige på å spre denne vegan-religionen deres. Som du sier, du ble så glad da vennen dine viste interesse for det og ba deg sende linker om hvordan man spiser gress. Hvorfor ble du glad? Hva dine venner spiser er da ikke noe du skal stikke nesa di oppi.

    Og dere veganere har et stort problem, jeg har møtt dere før, dere forkynner og preker om hvor fantastisk det er å være veganer. Men når jeg ser på dere, så ser jeg likbleke syke mennesker som veier 45 kilo fordi de aldri spiser mat! Og forresten, mennesker er kjøttetere. Hadde du prøvd å overbevise en ulv om å bli veganer? Nei det hadde du ikke, fordi ulver er kjøttetere. Og det er mennesker også. Uten kjøtt så hadde det ikke vært mennesker på jorden. Så hvis du vil spise gress, kjør på. Det er ditt valg. Men du er nødt til å lukke det anuset du kaller en munn og slutte å prate om det.

    Og dere idioter som sier dere er veganere fordi dere synes så synd på dyrene, jeg har nyheter til dere; dere bor i en kjøttkvern. Planeten jorden er universets største kjøttkvern. Spis eller bli spist, det er den eneste regelen vi har her og slik har det vært siden tidenen morgen. Og nå tror en gjeng underernærte, underutviklede veganere at de skal forandre det. Lykke til.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top