Årets kamp

Manchester United ? Liverpool. Ingen kamper i England er større enn disse møtene. De to mestvinnende klubbene i engelsk historie. Rivaliseringen mellom byene, fotballklubben, spillerne og ikke minst blant supporterne er noe helt eget. Blant mange er det full krig. Jeg har ikke stort til overs for Liverpool, mitt hjerte er RØDT og det banker for Manchester United. Å vinne mot Liverpool er noe av det deiligste som finnes, å knuse og ydmyke dem kan sammenlignes med en god og lang orgasme. Forestill deg en på 90 minutter så skjønner du hvorfor vi fotballgale mennesker gleder oss til morgendagen!

Det er sjelden kjedelige kamper når to lag med en så sterk historie bak seg møtes. Det er ikke bare klubben som kjemper for en viktig seier og 3 poeng. Det betyr så inderlig mye for supporterne for det er ikke bare 3 poeng på spill. Det er heder og ære. Det er flaut å tape mot Liverpool, skjer det så får vi høre det i langt tid etterpå. Og det går begge veier, vi supportere vet det og spillerne vet det så kampdager som dette er noe helt spesielt. Jeg klarer ikke helt å beskrive hvordan en slik dag er for meg, men den er helt spesiell. Når terminlisten kommer ut før sesongstart er dette en av de første kampene jeg sjekker ut, tar meg fri fra jobb og bestiller tur til England. Vi snakker om den i lang tid i forkant, bygger opp stemningen og girer hverandre opp med å se på gamle klipp og sanger. Dagene til kampstart går sakte og når dagen endelig er der så våkner du med en kriblene følelse i kroppen. Sommerfugler i magen av spenningen som venter. Den blir ikke noe mindre med årene, bare større egentlig. Jo mer jeg er med på kamper i England- jo mer blir jeg bitt av basillen- det gale supporterlivet. Her blir man ikke sett rart på om United er førsteprioriet i livet, det som gjelder er United og 3 poeng!

Det har vært landslagspause som gjør at suget etter toppfotball er enda større. Jeg er i England, det er sol og over 20 varmegrader ute og det bursdagen min! Fy faen for en herlig dag, livet kunne ikke vært bedre og det eneste jeg ønsker meg er en nydelig seier mot Liverpool.

Liverpool kan vi jo si var våre favorittmotstandere i fjor. Hele tre ganger slo vi dem. Først i finalen av International Champions Cup i USA for så en 3-0 seier hjemme på Old Trafford. De Gea var en levende vegg og 3 nydelige mål av Rooney, Mata og RvP. Kampen på Anfield var noe for historiebøkene, for en kamp! 13 strake kamper uten tap sto Liverpool med og var fulle av selvtillit. United viste seg fra sin beste side og klinker til med en 2-1 seier puttet av av herlige Mata som også vant prisen for årets mål for det ene. Captain Fantastic blir utvist etter sekunder ute på banen og krisen var et faktum for Liverpool. Kan vi håpe på en reprise?

Selv om Liverpool ikke er en toppklubb lenger så er det en uhyre viktig kamp å vinne. De røyk på en 3-0 smell mot West Ham, men det er typisk dem å vinne mot et bra lag uken etter. Det er lite kontinutet i laget, men de spiller ofte bra mot store lag og kampen i morgen blir ikke lett. Sturridge er ute med skade og Coutinho ble tildelt det røde mot West Ham så han må stå over og det er gode nyheter for oss, men Benteke er en spiller vi må passe oss for. Når det er sagt så skal United reise seg etter tapet mot Swansea. Rooney og Mata blir viktige, kanskje vi får se nysigneringen Martial for første gang? Men den det er knyttet størst spenning til i skrivende stund er De Gea. Vil han starte? Han er klart den beste og vi trenger han sårt, de er i kontraktsforhandlinger og om han er klar til i morgen er det helt fantastisk. United kommer vinnende ut av situasjonen og jeg håper van Gaal lar han få spille. Om ikke synes jeg faktisk Johnstone bør få sjansen, jeg stoler bare ikke nok på Romero og han ser ikke trygg ut i det hele tatt. Johnstone spilte bra hele pre-season og er vår egen, sats heller på han om ikke spanjolen vår har fått huet på plass. Men vi krysser alle fingrene for en De Gea bakerst og han skal få en god velkomst når han returnerer til Drømmenes Teater!

Jeg er evig optimist og tror på Unitedseier! Vi er på hjemmebane og det sterkeste laget på papiret. De bør blø for drakta i morgen for få kamper er større enn denne. United vinner 4-1 signert av Rooney (2), Mata og Memphis. Benteke får et trøstemål på slutten. Hva tror du?


Foto: Nicolai Saxegaard

BELIEVE!

Blogger hovedsaklig om Manchester United og livet som fotballsupporter. Kontakt: [email protected]
Posts created 337

7 thoughts on “Årets kamp

  1. Men nå er jo ikke man utd akkurat topp klubb lenger!spiller jo like ræva som lfc!

  2. Gratulerer med dagen 🙂
    Hvis vi ses ikveld så skal du få en bursdagspils fra meg 🙂

  3. Veldig godt skrevet 🙂
    Har tru på en 3-1-seier. Mål av Memphis, Rooney og Smalling 🙂

  4. Blir vel litt vanskelig for hamsteren å score to ikveld:) men for all del, lykke til!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top